Raster Noton / Olaf Bender


Byetone – Death of a Typographer – Capture this (part I)

Traim vremuri in care computerul este un instrument, iar tehnologia influenteaza dezvoltarea esteticii digitale. Labelul Raster Noton creaza un sound tipic acestei perioade si o influenteaza la randul sau. De altfel, cei trei artisti fondatori, lipsiti de educatie muzicala, sunt responsabili de explozia a ceea ce se numeste “microsound”. “In ultimii zece ani, cel mai important progres a fost trecerea de la mai multe masini care sa produca sunet, la un singur computer. Asadar, in prezent, muzica suna digital iar singura manifestare a acestui progres e prin clicks & cuts”, explica Olaf Bender zis si Byetone. Asta nu il impiedica insa sa foloseasca in productiile sale atat synth-uri cat si field recording.

In timpul Germaniei de Est canta impreuna cu Frank Bretschneider in trupa AG Geige, electronica cu versuri dadaiste care sanctionau guvernul subliminal. Adiacent, erau si fani ai SF-ului rusesc. Erau underground, atingeau doar o nisa, dar aveau adepti. Dupa caderea zidului si cateva concerte in Vest, au devenit brusc interesati de procesul stiintific si abstract al productiei electronice. Voiau sa foloseasca acest proces pentru a da nastere mai departe anumitor estetici. “Sunetul in forma fizica inseamna energie, acustica si oscilatii. Oscilatia este legatura dintre sunet si alte forme de energie, cum ar fi lumina”, spune Bender. S-au jucat cu lumina in functie de oscilatiile sunetului produs tot de ei si au creat vizualuri. In 1995 nu mai facea nimeni asta. “Facem proiectii pentru a te aduce intr-o anumita stare. Nu este nicio poveste la mijloc, totul este despre a crea o anumita atmosfera”. Labelurile au fost reticente in fata unui produs aflat in aria de tranzitie dintre arta si stiinta. Asa ca, cei doi s-au simtit nevoiti sa puna pe picioare Rastermusic, label ce a fuzionat in 1999 cu Noton, al lui Carsten Nicolai zis si Alva Noto. Astfel a aparut ca un pop up electronic, Raster Noton. In germana, “raster” inseamna si structura, si pattern, si rezolutie digitala pentru sunet si imagine. “Noton” este o anagrama” “no-ton”, adica “niciun sunet” sau “not-on” (adica off, inchis).

pack

De altfel, cei trei nu se limiteaza la muzica, sunt mai mult un colectiv de artisti care folosesc Raster Noton ca platforma. Carsten Nicolai este si artist, Olaf Bender este si designer de fonturi, iar acest lucru se vede intr-o atitudine catre muzica ce aprofundeaza estetica minimalista. Fiecare release acorda o atentie deosebita atat sunetului cat si elementelor de design si packagingului. Toate sunt create de Olaf Bender. Un minimalism impecabil si practic in acelasi timp, bazat pe geometrii si structuri arhitecturale. “Pentru mine, minimalismul nu inseamna un anumit stil care urmareste o anumita dezvoltare, ci este o atitudine generala de viata. Minimalismul in relatie cu muzica are o anumita istorie. Nu sunt inspirat de muzicienii minimalisti cat de celelalte domenii ale artei, cum ar fi arhitectura si designul, dar mai ales de stiinta”, spune Bender. Muzica sa este minimalista doar in sensul in care incearca sa reduca elementele ce o compun, sa nu puna in ea mai mult decat are nevoie si sa compenseze prin imagine. “Visualurile si muzica incearca sa creeze acest moment shamanic. Ne folosim de film ca reflectie asupra ochilor pentru a intelege ideea luminii. Vizualurile sunt foarte aproape de energia unui film”.

Orice ar lucra la calculator, fonturi sau sunet, o face cu simetrii, proportii si structuri modulare. Cand face muzica, totul este abstract, nu foloseste niciun fel de sampling. Ii plac sunetele intunecate si structurile industriale, mecanice, in care toate elementele au ca scop sa creeze un ritm. In piese exista si momente de intensitate, dar ele nu sunt date de sunete noi ci de modulatiile acelorasi sunete. “Nu sunt influentat de muzica nemteasca, dar fac muzica intr-un stil nemtesc”, motiveaza Olaf Bender obsesia pentru structuri si simetrii. “Nemtilor le place sa calculeze, sa fie precizi, sa faca sens. Nu sunt jucausi, sunt liberi in spirit si iau ziua asa cum vine, dar incearca sa ii inteleaga structura. Cand fac muzica e mai mult gandire, filosofie, ma gandesc la mine, ma gandesc la sunet. Pentru mine, 90% din procesul de productie inseamna sa inteleg de ce fac piesa asta si de ce o fac in acest fel. Nu este vorba de rezultatul final, ci de procesul in care ajung la el. Nu pot sa iei doar rezultatul si sa fii fericit, e prea putin”, spune el.

robotron

[Raster Noton] Robotron 2007 download / buy

Cand produce muzica alaturi de Alva Noto si Frank Bretshneider se numesc Signal. Albumul din 2007, Robotron, al doilea al grupului, este funk pentru roboti dansanti printre percutii tensionante si subtilitati psihedelice. Este o experienta brutala ce trebuie servita din plin, la o sonoritate inalta, datatoare de respect.. De fapt este o colectie de improvizatii live si de studio, inregistrate in jurul lumii, intre 2001 si 2006. Grupurile de artisti colaboreaza cu greu, dar se pare ca lor le iese mereu super bine. “Cand produc cu alti artisti am o alta abordare asupra muzicii. Este mai mult ideea de comunicare. Nu improvizam in tonuri, ci in structuri foarte mici de elemente. Cand fac muzica singur incerc sa fiu precis si clar. Aceasta claritate insa nu o caut intr-un proiect ca Signal. Cand lucram impreuna imi place complexitatea”, spune Bender.

[Raster Noton] Signal – Robotron 2007 by freshgoodminimal

byetone

http://www.flickr.com/photos/basic_sounds/ / CC BY-SA 2.0

[Raster Noton] Byeton – Death of a Typographer/ download / buy

Byetone_d.o.a.t_ Plastic Star (Session) by freshgoodminimal

Albumul sau de anul trecut, “Death of a Typographer” poarta mai degraba amprenta grupului decat cea a soundului indvidual. Pana acum a dat mai multa importanta designului decat muzicii. Titlul albumul insa explica ce s-a intamplat in aceasta lumea a texturilor sonore asezate pe layere de tonuri. Daca el a avut tot atata placere in a produce piesele pe cata am eu cand le ascult, atunci e clar de ce “a murit” designerul de fonturi. Bass solid si percutii stranse pun in pioneze texturi cu precizia unui etimologist. Este un album dens, intunecat, cu percutii aproape industriale. Plastic Star aduce in fata old school detroit trecut prin filtrul programelor digitale. Distors fara a pierde ritmul, ambianta ca zumzetul de albine, kick-uri analog, diversitate structurala, beat monton. Ai de toate, iar impactul nu este doar sonor.

flyer

Live, interactiunea dintre sunet, lumina si forma ritmului creaza o legatura spatiala magica. Byetone anima lumina pe post de vizualuri. Animatii abstracte sustin muzica la fel de abstracta. Ritmul capata un echivalent grafic, pe care artistul il contoleaza din calculator, in timp ce pune muzica. Este dialogul sau cu publicul. Pe 26 septembrie, la MNAC, sala Mediatheque, etajul 4. Evenimentul incununeaza 5 ani de AVmotional. Intrarea este 30 de lei, dar include si DVD-ul AVmotional 2009. Inainte de Byetone vor pune muzica Bogdan (si nu pe stilul disco cu care v-ati obisnuit ci probabil asa sau asa) sustinut de visualuri by Cote. In premiera, veti asculta live trio-ul Flat Herro, dirty electro analog, care au facut Buzz lunile trecute.

Iar pentru fanii Raster Noton, Avmotional are un tort, cu o zi inainte de Byetone, adica pe 25 septembrie, la Centrul Dansului, in sala Ronda, la ora 19:30 se va tine gratis (adica nu e intrare) un “seminar” despre activitatea si proiectele labelului. Il invitam pe Miron Ghiu sa-l filmeze vorbind pe Markus Altmann, cel care se ocupa de bookingurile celor trei si de comunicare. A copilarit cu Olaf Bender si are studii extinse de teorie muzicala, filosofie si istorie. Colaboreaza cu labelul inca din 1996. Canta si la violoncel, si la bas.

Aleluia Raster Noton, de cand asteptam!

Posted in art.ist on September 15th, 2009 by fresh good minimal | 5 Comments

Leave a reply

You must be logged in to post a comment.

Search