FGM Photo Theremin by Technomag Paul Popescu

Functional logo for freshgoodminimal. Square wave generator composed of 4 gated oscillators modulated by the light intensity and body contacts. noise generator.

text by Ioana Calen

Tehnomagii sunt acei vrăjitori sau magicieni care se folosesc doar de resursele tehnologiei pentru a înfăptui diferite miracole. Ei pot face să apară personaje şi scene tridimensionale în aer, puncte luminoase în eter, pot să asculte muzica traficului de maşini la un pick up, în timp real, să facă focul să danseze pe muzică sau să cânte la un theremin producţie proprie sensibil la variaţiile de lumină. Îi recunoşti după aerul de om nedormit de câteva nopţi, după scânteile care li se aprind în ochi când meşteresc la ceva sau după faptul că orice computer, orice device şi, în general, orice maşinărie, oricât de îndărătnică, în prezenţa lor se tranformă în nişte aparate perfect funcţionale şi prietenoase.

Am cunoscut un singur astfel de om şi mi-a luat ceva timp să mă conving că nu e de fapt un extraterestru prietenos care se exprimă mai uşor prin intermediul maşinilor decât verbal. Îl cheamă Paul Popescu şi, deşi se ocupă de Medialab-ul de la Muzeul Naţional de Artă Contemporană (MNAC), nu se simte artist, aşa cum nu se simte nici programator, nici inventator, nici inginer. A fost inclus pe lista celor mai creativi oameni din România “100towatch” ca inventator şi artist, dar pe cartea lui de vizită scrie tehnomag, şi este probabil cuvântul care îl descrie cel mai cuprinzător.

Zgomotronul este un instument de noise facut din cele mai banale componente de electronica integrata pe care le-a pescuit de prin cuferele de”goodies” din balconul ticsit cu obiecte gen lazi pline cu componente, microscop, telescop, menghina, carti, vase de laborator, calculatoare vechi, sticle cu solutii, angrenaje, motoare, fire, bucati de mobilier etc. L-a construit pentru ca voia un logo FGM care sa cante (si care sa nu fie o felicitare electronica). De dragul “artei functionale” a renuntat la cateva nopti de somn, a refacut de la zero mai multe variante ale device-ului, a fost suspectat de vanzatoarea de la non stop ca s-ar imbata cu cele 20 de sticlute de acetona pe care le-a cumparat la doua dimineata pentru o solutie in care trebuia imbaiat instrumentul, si a avut un accident in care a fost implicata o mare cantitate de cerneala rosie.

Prima lui invenţie este Holopixul, un aparat de proiecţie pe mediu volatil pe care l-a realizat în timp ce se străduia să convingă un punct luminos să rămână suspendat în aer. A început sa facă calcule, să vadă cum poate să obţină nişte rezultate în mecanica fluidelor, şi după câteva luni i s-a pus pata că vrea să sculpteze într-un bloc de vapori cu infraroşu, astfel încât să facă formă din vapori. Tot experimentând cu diferite formule şi soluţii, s-a trezit cu un display holografic în toată regula în mijlocul camerei, pe care l-a botezat Holopix, de la “holographic pixel”.

Paul ştie să aprecieze eleganţa unui şurub, frumuseţea tranzistorilor şi poezia circuitelor integrate. Le manipulează cu o dexteritate şi cu o dragoste plină de grijă, ştie ce poate fiecare şi cum să le pună în valoare cât mai artistic. Visează la o lume în care interacţiunea cu computerul şi tehnologia va fi mult mai naturală şi interactivă şi din punctul ăsta de vedere nu crede că există limite. “La inceput nici nu-şi închipuiau că ai nevoie de mouse. Au refuzat iniţial ideea la Microsoft. Cum ar fi să lucrezi acum la computer fără mouse şi fără display, că la început nu aveau nici monitor. Asta e o etapă, următoarea poate să fie intention recognition, să zicem, care este posibilă şi acum”, spune Paul într-un interviu pentru revsita Republik.

Secretul lui este că nu încearcă niciodată să ajungă la un rezultat practic sau util, nu vrea să supună tehnologia propriilor sale nevoi. El ştie să se joace. Prin tot ce face, se menţine departe şi de discursul artistic pe trend şi de trendurile impuse de industria IT. Camera lui de lucru arată ca în cărţile de vrăjitorie cu tehnomagi şi cybermanţi, îi plac rezultatele spectaculoase din punct de vedere vizual, improvizaţiile, şi îi place să se lase surpins de propriile rezultat. Specialitatea lui este reinventarea roţii, pentru că respinge concluziile şi soluţiile existente în favoarea unei abordări complet neaşteptate şi uneori mai complicate, dar cu nişte efecte secundare de care-i trebuie lui să obţină nici el nu stie exact ce rezultat.

În viaţa socială, Paul e cunoscut ca artist multimedia şi inventator. A lucrat cu Medialab-ul din Sibiu, unde în 2007 a făcut o instalaţie în cadrul temei mai largi « Reinventing the Wheel », care se referea la problemele de trafic. Pe scurt, a pus braţul unui pickup pe asfalt, cu ajutorul căruia capta vibraţiile imprimate de la trafic pe care le amplifica şi transmitea în galeria de artă transformându-le din nou în vibraţii cu ajutorul cărora forma o imagine în nisip. La festivalul CyNetArt de la Dresda a creat un labirint marcat cu semnale asemănătoare celor obişnuite, din trafic, care apelau la reflexele necondiţionate pe care societatea ţi le inoculează inconştient, făcându-te să te opreşti la roşu şi într-o galerie de artă, nu doar la semafor. Pentru festivalul Rokolectiv de anul acesta a construit un “multitouch looping machine”, adică o interfaţă multitouch care funcţionează pe mai multe tipuri de interacţiuni, cu imagini şi sunete pe care le prelucrează în loopuri. Ultima sa aplicatie este un analizator de sunet pe bază de foc pe care l-a construit din ambiţia de a învăţa focul să danseze pe ritm.

Unul dintre cele mai importante planuri de viitor ale lui Paul este un laborator multimedia propriu unde să organizeze workshopuri şi happening-uri pentru publicul larg prin care să-i înveţe pe oameni să folosească tehnologiile comunicării într-un mod creativ, să propună noi modele de interacţiune cu tehnologia, să ridice probleme legate de felul în care evoluează realţia om-maşină sau chiar societate-maşină. Visează la o platformă deschisă în care artiştii să se întâlnească cu programatorii şi tehnicienii, ecologia cu arta şi tehnologia, spiritul civic cu cel ludic şi instituţiile statului cu oamenii creativi din diferite domenii.

ModuLab este in curs de infiintare si incepand cu luna februarie organizează o serie workshopuri de tehnomagie pentru publicul larg, pe teme de tip constructie de instrumente experimentale de muzica electronica, limitele interactiunii in tehnologia multitouch, programare de microcontrolere pentru instalatii interactive si arduino, constructii de rep rap (o imprimanta 3d care se poate replica singura), circuit bending

Posted in art.ist on January 7th, 2010 by fresh good minimal | 9 Comments

Leave a reply

You must be logged in to post a comment.

Search