Moog Lives

moog-lives-26082010-fuchsia

Joi, 26 august, îi aducem un omagiu acestui pionier al instrumentelor muzicale electronice, printr-o adunare de seară la club Fuchsia, ce va include proiecţia unui documentar editat cu imagini şi destăinuiri din viaţa lui Bob Moog şi din experienţa unora dintre artiştii care au folosit sintetizatoarele sale, un concert live Brazda lui Novac folosind un sintetizator modular, dar şi un dj set special cu influenţe “moog”-uistice semnat OK Corral. Intrarea este liberă atât pentru ingineri, cât şi pentru muzicieni. Restul participanţilor vor fi obligaţi să memoreze, la alegere, ecuaţiile electromagnetismului ale lui Maxwell sau intervalele de consonanţă armonică ale lui Helmholtz, în vederea susţinerii unui nivel academic al întâlnirii.

Moog este un documentar portret cu si despre autorul sintetizatorului cu acelasi nume, Robert Moog. A fost filmat in 2004, in ultimul an de viata al inventatorului si priveste asupra trecutului tehnologic din anii ’60, nu este o istorie cronologica a instrumentului. Nu exista poze de arhiva si nici narator. Moog insusi vorbeste despre el. Compara impactul social al aparitiei sintetizatorului pe piata cu cel al fotgrafiei la vremea ei. Daca oamenii s-au speriat atunci ca aparatul foto le-ar putea fura sufletul, acum s-au speriat ca sintetizatorul ar putea inlocui muzicianul. Documentarul urmareste atat succesul instrumentului cat si al inventatorului sau. La inceput ti se prezinta cum este construit un moog, dupa care te poarta printr-o serie de interviuri cu muzicieni influentati de tehnologia inventatorului: Keith Emerson, Jean Jaque Perry si Master Mike. In concert vedeti Stereolab, Gershon Kingsley si din nou Keith Emerson.

analog-days

Cartea Analog Days, in ciuda subiectului, este una foarte usor de citit, plina de umor si deloc tehnica, dar cu destule detalii si pentru cei interesati de aceasta parte. Autorii se concentreaza insa pe explorarea parţi culturale, sociologice şi economice a revoluţiei sintetizator. Este scrisa toata precum un articol de ziar, exista un narator ale carui povesti sunt sustinute de citate. Paginile sale urmaresc parcursul dezvoltarii sintetizatoarelor Moog, intre anii 60 si 70. Autorii pun accent pe Robert Moog, dar ofera povesti si credit si altor pionieri, precum Donald Buchla si Alan Perlman, compozitorii Wendy Carlos si Pauline Oliveras, si starurile rock Keith Emerson si Mick Jagger. Un “must” in biblioteca.

wbmoog

Bob Moog is alive, he is alive in every synth that he’s ever built. That guy is in every bit of technology that exists in the electronic music, he is one that took so much pride in buiding his synthesisers and really took it to his last days, last breath and believed in the synthesiser. So, as long as there is a Moog that will plug-in and turn on, he will always be alive.” Scott Kirkland (The Crystal Method)

Pe 21 august 2005, părintele sintetizatorului Dr. Robert Moog a încetat din viaţă la vârsta de 71 de ani, în locuinţa sa din North Carolina. Un inginer simpatic şi modest, Moog şi-a dedicat întreaga viaţă construirii şi dezvoltării instrumentelor muzicale electronice, începând cu banalul theremin, încă de la 14 ani, continuând cu celebrele sale invenţii, sintetizatorul modular Moog, precum şi varianta sa “portabilă”, Minimoog-ul, şi terminând cu celelalte 18 modele de sintetizatoare create de compania Moog Music din 1963 şi până în prezent.

Cu toate că instrumentele digitale şi software-ul de profil, care par astăzi atât de facile, depăşesc cu mult performanţele tehnice ale unui sintetizator analogic, invenţia lui Robert Moog de acum aproape 50 de ani rămâne piatra de temelie a întregului spectru al muzicii electronice. Pasiunea şi consecvenţa acestui om, aceea de a oferi muzicienilor suficient de curajoşi un instrument complet nou, cu o abordare a sunetului dintr-o perspectivă absolut inovativă, şi anume de a fi generat de un oscilator electronic în loc de metode acustice, au schimbat însuşi conceptul de muzică, pentru totdeauna.

„Back then [1960s], anything that didn’t come out of wood, or brass instrument, or from a string, was considered somehow suspect, at least, and downright harmful, at best. People were very suspicious of electronic instruments producing musical sounds. When these sorts of sounds were first being heard by the general public, people were freaking out! It was the same sort of reaction that we think of primitive cultures having, that a photographer might steal your spirit.” Bob Moog

O carte foarte frumoasa despre cns

Posted in academia, weekend warrior on August 24th, 2010 by fresh good minimal | 1 Comments

Leave a reply

You must be logged in to post a comment.

Search