Toata lumea, download!

jarmuschquote

text by slowforward

În principiu, toată povestea cu drepturile de autor poate fi rezumată cam aşa: dacă la un moment te loveşte o idee genială şi scrii o carte, compui o piesă sau faci un film care are succes, tu, copiii şi nepoţii tăi vor trăi linişti şi fără probleme financiare tot restul vieţii. Sau, mă rog, conform legii române, chiar 70 de ani după moartea ta. Pentru că, după aceea, creaţia ta devine patrimoniu universal şi poate fi folosită de oricine fără să plătească nimic. În practică, toată chestia asta e mult mai complicată decât atât.

Eşti un tânăr artist şi ai crede că muzica pe care o faci, dacă are cât de cât succes, îţi va asigura un trai liniştit. Iniţial, articolul acesta ar fi trebuit să fie despre cum funcţionează legea de la noi, cu o analiză aplicată, pe articole. Cum cunoştinţele mele de drept sunt, însă, ale naibii de limitate, iar legea este atât de plină de aberaţii încât la fiecare articol te enervezi puţin, povestea o să se transforme într-o adunătură de istorisiri mai vechi şi mai noi – şi de comentarii (potenţial subiective) despre cât de simpatică e industria autohtonă.

În primul rând, dacă semnezi cu o casă de discuri românească, ia-ti adio de la drepturile mecanice. Acestea sunt partea care revine artistului din vânzările albumului. Contractele prevăd că, aceste drepturi se plătesc doar după ce editorul (casa de discuri) îşi recuperează integral investiţiile în promovarea şi producţia albumului respectiv. Lucru care se întâmplă mult prea rar (pe la vreo 50-60.000 de bucăţi vândute, eventual), ca să conteze cu adevărat. Ca să protejeze autorii de lăcomia caselor de discuri, care vindeau pe vremuri sute de mii de casete şi spuneau că s-au dat vreo 500, ba uneori chiar se piratau singure, s-a inventat celebrul timbru cu hologramă. Aşa, poţi afla oricând de la ORDA câte timbre au fost comandate pentru un anumit album.

Desigur, legende au apărut şi pe această temă. Se zice, de exemplu, că albumele cu Madonna, Michael sau East17, să spunem, sau ce se vindea mai bine pe afară, purtau nişte holograme care ar fi trebuit să fie pe albumele lui Bambi sau cine ştie ce altă trupă obscură de la noi. De ce? Pentru că ai noştri raportau celor de afară vânzările în funcţie de holograme. Iar un album Madonna cu hologramă Bambi, nu se raporta nicăieri. Bambi costa 100 000 de lei vechi, Madonna vreo 600 000. E posibil să fie invenţia unor guri rele, dar te face să te simţi mai puţin prost atunci când ştii că tu oricum i-ai dat jos piesele de la Kazaa.

mistake

În lumea muzicii, banii adevăraţi vin de la UCMR. De unde, editorul (casa de discuri) îşi ia 33% doar pentru că îţi scoate albumul pe piaţă şi îţi bagă piesele pe radio. UCMR-ul e o asociaţie privată, „fără scop patrimonial“ (zice statul, nu eu), care adună bani mai de peste tot şi îi împarte compozitorilor după un algoritm bine stabilit, dar pe care îl ştiu doar ei. De bază sunt playlisturile radiourilor (şi astfel se explică de ce e bătălia asta incredibilă de a „băga“ o piesă pe radio) şi raportările din teritoriu ale inspectorilor instituţiei. Se spune că acum câţiva ani, playlist-ul de la Radio România Actualităţi conta ceva mai mult decât trebuia în respectivul algoritm, de ajungeau compozitori din generaţia „pensionar“ să se trezească cu milioane de lei în cont, deşi piesele lor aveau doar 4-5 difuzări bine plasate.

De fapt, bătălia mare care se dă, nu e la nivelul primei vânzări a unei compoziţii muzicale (şi treaba asta nu se întâmplă doar la noi, că au şi americanii avocaţii lor). Bătălia se dă la nivelul „utilizării“ compoziţiei muzicale. Să luăm exemplul unei piuliţe. Dacă o cumperi, poţi să faci ce vrei cu ea, chiar şi să ţi-o bagi în fund, desigur. Ei bine, cu CD-ul nu poţi face asta. Adică, poţi, fizic, dacă ai fundul suficient de mare, dar cu muzica de pe el, nu. Drepturile îi aparţin, în continuare autorului. Care e reprezentat, desigur, de UCMR, o organizaţie privată care, prin statut, îşi asumă aceste drepturi în calitate de unică organizaţie de gestiune colectivă a drepturilor de autor muzicale din România. Prin urmare, dacă vrei să-ți bagi CD-ul în fund, trebuie să ceri voie de la stăpânire.

Principalul scop al UCMR-ului, deşi statutul uită să-l precizeze, este de a identifica banii. De a lua, de fapt, taxă de protecţie. Prin urmare, profitând de legea destul de confuză, UCMR-ul s-a apucat să colecteze bani cam de peste tot. De exemplu, nu glumesc, de la taximetrişti. Pentru că, nu-i aşa, orice taximetrist are un casetofon, pe care se aud uneori melodii (mai mult manele, desigur, dar şi aia e muzică, ce pana mea) şi, cum au mai tot timpul oameni în maşină, care evident nu le sunt rude, că le dau bani, e evident că muzica aia contribuie la câştigul taximetristului, deci el trebuie să plătească, mama lui de cioară. Cam asta e logica. Nu prea contează faptul că omul s-ar putea să asculte un radio, care deja plăteşte o dată pentru piesă sau că taximetristul poate şi-a aruncat casetofonul pe geam. Desigur, pentru că e un pic cam dificil să-l pui pe om să vină lunar cu playlist-ul la UCMR, să se vadă exact ce-a ascultat (eu am dat peste unul care avea Hot Chip pe repeat), băieţii s-au arătat generoşi: toţi taximetriştii plătesc o taxă lunară, pe care o redistribuim la Moga&co. după algoritmul ăla secret, cu radiourile.

live-forever-my-com

Treaba funcţionează aşa cam cu orice chestie unde muzica e ascultată de mai mult de o persoană (muzică ambientală, cum ar veni). Avem, spre exemplu magazine (între 35 şi 1.000 de lei/lună, în funcţie de suprafaţă), piscine (50 de lei), patinoare (60 de lei), ambacarţiuni de agrement pe lacuri (30 de lei), rent a car (60 de lei), săli de aşteptare clasa I (40 de lei – la clasa a II-a e probabil mai ieftin, pentru că se aude mai prost), telecabine (100 de lei) şi telescaune (20 de lei). La ultima mă întreb de vreo săptămână cum dracu pui muzică. E şi un link, aici, pentru cine nu crede. A, da, la bloguri şi alte siteuri (300 de lei pe lună dacă vrei să bagi embed de pe youtube, de exemplu).

Toată povestea asta este evident aberantă, iar lucrurile par a nu se opri aci. Se punea problema, la un moment dat, să se plătească o taxă de protecţie UCMR-ului dacă faci o înregistrare video şi, în apropiere, e unul cu un casetofon, aşa încât, pe filmuleţul tău, se aude piesa ăluia. Cam ca povestea aia cu oamenii care au renunţat la calorifere, dar trebuie să plătească căldura care trece prin ţevile ce le traversează, vrând-nevrând, casa sau cea care vine prin pereţi, de la vecini.

O lege e proastă atunci când toată lumea devine infractor fără să vrea. Legea drepturile de autor e, în aceste condiţii, incredibil de proastă. Pentru că toţi suntem infractori. Şi nu mă refer aici la cei care descarcă muzică de pe net, ci şi la amărâtul ăla de la ţară care are un magazin de pâine şi ascultă radio şi habar n-are că trebuie să-i plătească bani lui Popi sau Murau pentru asta. Dar UCMR-ul şi alte asociaţii (APFR – asociaţia producătorilor de fonograme, adică, sau ORDA) au interese şi, mai ales, avocaţi. Până să se schimbe lucrurile, cu Partide ale Piraţilor suedeze sau mondiale sau prin alte metode, s-ar putea ca ceea ce am scris mai sus să te facă să te simţi mai puţin prost atunci când dai jos o piesă de pe net. Nu-i iei mâncarea de la gură nici unui artist. Trent Raznor, de la Nine Inch Nails, spunea la un moment dat că artiştii vor trăi întotdeauna din concerte şi merchandising. Casele de discuri sunt cele care se străduiesc să nu moară.

Şi poate că vor închide hub-uri de DC++ şi site-uri gen napster şi bloguri şi, poate, or să moară şi torrenturile. Vom fi cu un pas înaintea lor. Pentru că, în povestea asta, noi suntem Robin Hood şi ei doar nişte inşi mult prea lacomi.

Posted in copy++, special guests on August 3rd, 2009 by fresh good minimal | 144 Comments

144 Responses to ' Toata lumea, download! '

Subscribe to comments with RSS or TrackBack to ' Toata lumea, download! '.

  1. on August 3rd, 2009 at 11:47

    Dilema piraţilor din fiecare , by Andra Matzal & Miron Ghiu

    aici

    Now The Music Industry Wants To Get Paid Every Time Your Cell Phone Rings! »

    aici

    Un roman a fost obligat de instanta sa plateasca daune civile de aproape 3.000 euro pentru ca a pus pe internet materiale piratate

    aici

  2. Hoit Bad Maximal said,

    on August 3rd, 2009 at 11:52

    Genială combinaţia de hoituri.

    FGM încrucişat cu The Hobbit Of Via…Într-un, de-a dreptul paradoxal şi neaşteptat, text despre drepturi ‘de via’ şi noi, robinhuzii rapidshare.

    Cu câteva .jpg-uri patetice de fffound şi un text anost cu opinii de 2002 primăvara nu se face septembrie.

  3. de-dans said,

    on August 3rd, 2009 at 12:15

    mama, pe tine te stiu de pe zombie6 tot cu textul asta ,esti primul hater adevarat. desi ziceai ca te lasi.

  4. fresh good minimal said,

    on August 3rd, 2009 at 12:20

    eu cred ca e de la UCMR, lol

  5. slow forward said,

    on August 3rd, 2009 at 12:45

    ups, un hoit fara link :)

  6. Hoit Bad Maximal said,

    on August 3rd, 2009 at 12:51

    Băi, încerc solemn, dar devine greu când îmi put prin desktop băşinile astea de “cunoaştem, cunoaştem…” cucare intraţi voi în orice problemă. Lăsaţi-vă de figurile vomitive şi vă dedic o ediţie de “Jos Pălăria” pe Pro Tv.

    (mult mai fresh Andra şi Miron)

  7. Hoit Bad Maximal said,

    on August 3rd, 2009 at 12:58

    Ghiduc, stai cuminte. Deschidem Tolkien la pagina cu Frodo mâncând caramele şi-ţi facem o poţiune de oficializare a trolliatului în care trăieşti încă de la apariţie. Nu e site-ul pe care să comentezi mai departe decât jigodia de aşa-zisă opinie de mai sus. În fond mi-eşti simpatic.

    Să ne oprim din respect pentru cele două gazde de gală.

  8. slow forward said,

    on August 3rd, 2009 at 12:59

    Vrem, vrem!!!! Genial concept, superba campania. Hail Sarbu!

  9. de-dans said,

    on August 3rd, 2009 at 01:07

    bai, voi o ardeti cam personal pe aici si e deranjant. hoit, daca ai ceva de zis baga coerent si la obiect, daca vrei sa injuri persoane particulare da-i drumu de aici ca esti copilaros.sau macar zi-ne cine esti sa ne amuzam si noi un pic.

  10. Hoit Bad Maximal said,

    on August 3rd, 2009 at 01:09

    Din nefericire doar prin electrocutare putem găsi un slot liber.

  11. Hoit Bad Maximal said,

    on August 3rd, 2009 at 01:11

    Mă opresc şi promit să vă las în înţelepciunile voastre.
    Cer scuze pentru spam.

    De-stat-pe-loc, poţi chiar şterge replicile mele.
    Am zis cui voiam să zic.
    Nu e nevoie să rămână mizeria.

    Mersi.
    Pace.

  12. on August 3rd, 2009 at 01:31

    incepe prea bine postul asta.
    dezbat cand ma intorc :))

  13. Strangelove said,

    on August 3rd, 2009 at 08:03

    fascinant articolul, mai ales in partea cu taxele platite UCMR-ului. genul de absurd cotidian pe care nu-l mai sesizam…

  14. on August 3rd, 2009 at 11:16

    Subscriu. UCMR, Tolkien, taximetristi, hoituri hateri – mai lipseste sa intre Dan Diaconescu pe fir si facem caz public.
    Lasand la o parte caterinca, subiectul articolului este critic. Hoit, cand mai faci pipi impotriva vantului data viitoare sa-ti aduci aminte sa inchizi gurita inainte. Daca nu poti sa te abtii macar incearca sa vii cu o parere pertinenta. Altfel o sa faci bubite cand te mai atingi de rapidshare.

  15. on August 3rd, 2009 at 11:23

    Din pacate faptul ca presa a inceput sa puta despre filesharing si amenzi nu ma face sa ma simt bine deloc. E mai bine nitel in umbra, pana se mai schimba cateva randuri de parlamentari.

  16. slow forward said,

    on August 4th, 2009 at 12:08

    Nu cred ca asteptatul face bine la sanatate. Poate e mai bine sa incercam sa discutam despre ce putem face.

    momentan netul a eliminat intermediarii galagiosi dintre artisti si ascultatori, daracestia incearca sa-si faca loc cu zgomot inapoi la butoiul cu bani.

    trebuie gasita o solutie prin care sa fie multumuti si utilizatorii si artistii, si nu de la parlamentarii nostri (sau de aiurea) o vom primi.

  17. mamavoastra said,

    on August 4th, 2009 at 01:27

    ?

  18. on August 4th, 2009 at 01:41

    Am citit recent o carte (http://tinyurl.com/mmjutj) la recomandarea Berklee care trateaza in detaliu subiectul. Singura solutie viabila pe care o vad este ca artistii sa nu mai apeleze la label-uri mari. Niciunul. Daca ei isi controleaza singuri muzica pe care o scot pe piata, nu mai e nimeni care sa se simta furat in momentul in care release-ul x iese pirat in afara de artistul insusi. Tinand cont ca din ce in ce mai multi artisti isi pun singuri albumele la share, nu cred ca i-ar deranja aspectul asta prea mult. Doar ‘artistii’ de mega-mainstream se simt lezati in momentul in care li se pirateaza ceva – vezi ce s-a intamplat cu ultimul album U2 spre exemplu.

    Solutia e simpla: ignore the middleman. Zic asta pentru toti artistii in ascensiune si viitori. Ignore the middleman.

  19. Bogdan said,

    on August 4th, 2009 at 01:43

    dar hai sa facem noi ceva. initiem o campanie prin care cat mai multi artisti romani (toti?), isi lanseaza urmatorul album pe gratis. cumva in aceasi perioada, un mega pack for free.
    impachetam frumos actiunea asta cu tot ce trebuie, sub forma de manifest si vedem ce se intampla. am mai discutat aici despre beneficiile artistului via vanzari de discuri, mp3uri and so on. si din cate imi aduc eu aminte am ajuns la concluzia ca nu din asta ai de castigat in situatia actuala. ci din aparitii live, dj seturi etc.

  20. on August 4th, 2009 at 01:48

    Common business sense: ceva gratis nu valoreaza nimic. Cand a fost ultima oara cand ai downloadat ceva gratuit Bogdan? Daca e pirat on the other hand, valoreaza ceva. Ilegalitatea actului in sine il face sa valoreze ceva pentru cel care pirateaza.

  21. on August 4th, 2009 at 01:50

    Ideea de manifest insa e buna, se poate lucra la ea.

  22. Bogdan said,

    on August 4th, 2009 at 01:59

    cum adica nu valoreaza nimic? e acelasi produs. artistul nu face aici rabat la calitate doar pentru ca e ceva gratis.
    ok, netlabelurile nu au avut prea mare succes, dar nu pentru ca muzica nu ar fi fost de calitate, ci pentru ca abordarea sau promovarea lor a fost de obicei nepotrivita. sau artistul nu era destul de hyped. hai sa imprumutam tehnicile de promovare de la labelurile care vand, doar ca noi o sa dam pe gratis. sunt deja testate. de ce nu ar merge?

  23. on August 4th, 2009 at 02:11

    Mi se pare mult mai interesant daca toti jurnalistii pe care ii cunoastem si care se simt in stare de asa ceva ar scrie o serie de articole relevatoare despre ustensile de control pe nume UCMR, APFR, ORDA samd. The idea is to render them useless in publicatii de mare tiraj si in ochii publicului. Sa se bage articole frate, multe articole. Dupa care te poti gandi la primul tau manifest.

    Look at the big picture: putem sa dam noi moca tot ce vrem dar asta nu ar ajuta starea infecta in care se afla legea drepturilor de autor in momentul de fata.

  24. Bogdan said,

    on August 4th, 2009 at 02:16

    http://creativecommons.org/about/what-is-cc

  25. on August 4th, 2009 at 02:17

    Pe termen lung insa daca orice artist ar sti sa nu-si dea muzica pe seama unei case de discuri, UCMR si-ar pierde obiectul muncii.

    In SUA se intampla asta deja. Vezi label-uri individuale peste label-uri individuale. Este exact miscarea care ne lipseste noua acum. De la consumer la prosumer ;)

  26. on August 4th, 2009 at 02:19

    cre’ca asta era mai relevant pentru discutia de fata: http://creativecommons.org/international/ro/

  27. on August 4th, 2009 at 02:25

    Pai atunci cel mai bine ar fi sa se scrie in media mult despre Creative Commons si artistii sa scoata tot sub licenta CC. Sa fie cunoscuta si o alternativa, nu?

  28. on August 4th, 2009 at 02:46

    cumva mai interesant primul articol din primul link, cel putin prima jumatate. totusi ma intreb cui ii este adresat, daca mie sau lui mama. in fine, cred ca solutia nu sta in acel ‘flat fee” cultural, ci in tipul de compresie folosit, cum alegi sa tragi / urci informatia (avi vs dvdr, 128kbps vs flac, etc). dar solutii utopice (hix) avem toti. totusi, consider ca este gresit sa incerci sa modifici doar 0 parte a problemei. iar despre plata propriu-zisa, cui? statului roman? pentru informatia pe care o iau de pe servere straine, in limbi straine, care apartine mostly unor autori straini, doar ca respir aer si curent romanesc?
    n0 thx.

    mi’a placut referirea la francezi si la netul lor, taiat la 3 abateri. daca va amintiti, cum a aparut hbo cu decodor platit si abonament separat, imediat au aparut si baietii cu decodoare vandute in piata la 100demii. e un dvd, se cheama ‘das
    netz
    ‘, si are niste extras, printre care si unul cu un artist video, paul garrin, care explica destul de simplu si americaneste, pe parcursul a 30 de minute, cam care e treaba cu infrastructura hardware a internetului, si de ce nu avem libertatea de a avea domenii .plastic sau .minimal.

    personal, sunt de parere ca internetul sub forma asta o sa fie din ce in ce mai sufocat de diverse artificii financiare (vezi plata pt last.fm sau articolul cu si despre murdoch din wired.uk 08.09), pana in clipa in care o sa inceapa sa stagneze. iar cand isi va pierde dinamica, in loc de inter-net, vor aparea retelele alternative (intern-nets), diferite in functie de tipul de informatie (fie ca e vb de muzica filme sau idei) si limitate georgrafic (cabluri, switchuri si servere exista de vanzare la magazin, si se pot folosi si altfel decat in sistemul www. iar script-kiddies sunt cu lopata).
    poate ca am o viziune mai paranoida, sunt si foarte prajit la ora asta.

    cat despre postul curent, @Strangelove o spune bine, absurdul cotidian, impamantenit. nici nu are rost sa dezbati problemele si mafia din ucmr sau cnc. pur si simplu e birocratie pur romaneasca, de care te lovesti in orice incercare de a lucra cu statul (desigur, cu cateva exceptii).

  29. on August 4th, 2009 at 02:59

    damn cate postari de cand scriu (si scrumiera plina).
    @Heathen_Audio: la ce te re fe_ri cand spui “Ilegalitatea actului in sine il face sa valoreze ceva pentru cel care pirateaza.” ?
    hai sa o anturam pe loredana ca pare fata deschisa, sa fie poster-girl pentru campania tip manifest.

  30. on August 4th, 2009 at 05:28

    Bine scris, documentat la 4 ace. Mi-ar placea ale tale internets desi cred ca la fiecare dintre ele o sa apara un ICANN (http://www.icann.org/) care sa le puna capac. Intern sau nu.

    Cat despre afirmatia mea – psihologia consumatorului. Daca albumul X costa 20 de euro si tu il obtii pentru 0, el are in continuare pentru tine o valoare subiectiva. Mai mult, valoarea sa subiectiva creste pe masura ce el e mai greu de obtinut – respectiv mai ilegal. Gandeste-te la primul drog care iti vine in minte.

    De asta netlabel-urile sunt asa cum sunt. In momentul in care iti faci publicitate cu faptul ca produsul tau are valoare 0 si ca e la dispozitia oricui printr-un un simplu click, o sa il mai vrea cineva oare?

    Din pacate, societatea are mari probleme in a percepe arta ca fiind gratis deocamdata. Desi aceeasi societate admite ca arta transcende materia. Ironic.

    Despre Loredana nu sunt in tema. Mai prinde la mase? Putem s-o imbracam in latex?

  31. slow forward said,

    on August 4th, 2009 at 11:02

    Bogdan are dreptate cu Creative Commons. Problema e ca, prin lege, de gestiunea colectiva a dpreturilor de autor, atunci cand artistul nu a ales sa fie reprezentat de cineva anume, se ocupa cel mai mare organism de gestiune colectiva din domeniu – in cazul asta, UCMR (care, la noi, mai e si unicul astfel de organism).

    Deci, practic, tu poti pune muzica gratuit pe net, UCMR tot ca lua bani de la taximetristi pentru ca o asculta si tot va cere bani de la siteuri pentru ca au muzica pe ele. E ilogic, dar nu logica e cea mai tare chestie a legilor de la noi.

  32. utopic said,

    on August 4th, 2009 at 11:47

    deci da, postarea e firava, hoit pare simpatic, sa nu-i subapreciem unghiutele disruptive

    treaba cu psihologia consumatorului care ti-e si nevasta pare desprinsa din bibliile de marketing silurian. ce bine ar fi sa ramanem la fel. toti. mereu.

    valoarea (subiectiva sau cum preferati) e la jumatatea drumului dintre taraba si manuta. si amandoua ar trebui conectate la cate-un cap.

    si mai lasati taximetristii in pace.

  33. on August 4th, 2009 at 12:20

    @slowforward: “atunci cand artistul nu a ales sa fie reprezentat de cineva anume” Daca artistul e in viata nu se reprezinta automat singur? Nu poate lasa prin testament legal opera lui oricui doreste sa o foloseasca?

    @utopic: Ar fi frumos ca in realitate lucrurile sa fie mai putin siluriene nu? Problema e ca la scara larga utopiile nu se aplica, oricat de mult am vrea cu totii asta.

    Daca incerci sa schimbi o problema fundamentala ca cea a drepturilor de autor trebuie sa ai o masa de oameni bine informati, total constienti de propriile decizii si care sa ia voluntar decizia de a te sprijini in acest demers.

    Raman la ideea mea:

    1) Informati masele prin articole publicate, sau pe net, sau prin reportaje, fara sa bagati in seama ce va zice editorul pentru ca spurcati UCMR-ul.

    2) Invatati artistii in devenire si viitorii artisti sa ignore casele de discuri, sa fie constienti de existenta probleme drepturilor de autor si a licentei Creative Commons.

    3) Invatati publicul sa cumpere direct de la artist.

    Din pacate nu am un punct 4 de final fericit. Singura chestie care-mi trece prin cap e doar o revolutie imaginara.

  34. slow forward said,

    on August 4th, 2009 at 12:24

    @heaten – din lege.

    Art.. 123^1 – (1) Gestiunea colectiva este obligatorie pentru exercitarea urmatoarelor drepturi:
    a) dreptul la remuneratie compensatorie pentru copia privata;
    b) dreptul la remuneratie echitabila pentru imprumutul public prevazut la art. 14^4 alin. (2);
    c) dreptul de suita;
    d) dreptul de radiodifuzare a operelor muzicale;
    e) dreptul de comunicare publica a operelor muzicale, cu exceptia proiectiei publice a operelor cinematografice;
    f) dreptul la remuneratie echitabila recunoscut artistilor interpreti si producatorilor de fonograme pentru comunicarea publica si radiodifuzarea fonogramelor de comert sau a reproducerilor acestora;
    g) dreptul de retransmitere prin cablu.
    (2) Pentru catogoriile de drepturi prevazute la alin. (1), organismele de gestiune colectiva ii reprezinta si pe titularii de drepturi care nu le-au acordat mandat.

  35. on August 4th, 2009 at 12:29

    Perfect :)
    Sa se vada porcaria.

  36. on August 4th, 2009 at 12:32

    Acum te intreb. Cum poti schimba o lege, legal?

  37. slow forward said,

    on August 4th, 2009 at 12:37

    500 000 de semnaturi pt o initiativa legislativa. Sau vreo 50 de deputati si senatori, nu mai stiu exact.

  38. on August 4th, 2009 at 12:37

    Stiu ca pare stupida intrebarea, dar astept un raspuns la obiect. Multa lume nu stie asta.

  39. dj planb said,

    on August 4th, 2009 at 12:56

    eu zic ca noi discutam aici o chestie de o covarsitoare neimportanta pentru generatiile urmatoare. Am ajuns de curand la concluzia ca nu prea conteaza ce spunem noi ci ce spun copiii nostri. So? anybody got any kids that can write? :)

  40. on August 4th, 2009 at 12:59

    Asta era punctul 4) frate. Invatati-i pe copii vostri sa nu mai faca la fel ca voi.

  41. slow forward said,

    on August 4th, 2009 at 01:16

    Uite. Din constitutie:

    ARTICOLUL 74
    (1) Iniţiativa legislativă aparţine, după caz, Guvernului, deputaţilor, senatorilor sau unui număr de cel puţin 100.000 de cetăţeni cu drept de vot. Cetăţenii care îşi manifestă dreptul la iniţiativă legislativă trebuie să provină din cel puţin un sfert din judeţele ţării, iar în fiecare din aceste judeţe, respectiv în municipiul Bucureşti, trebuie să fie înregistrate cel puţin 5.000 de semnături în sprijinul acestei iniţiative.

  42. on August 4th, 2009 at 02:03

    bai sa lamuresc postul de mai sus, credeam ca am lasat cateva idei sa iasa printre randuri, dar nu cred ca am reusit. pe scurt: pornesc de la premiza ca discutiile cu si despre drepturi de autor si digitalizarea & impartirea lor in mod fraudulos au avut loc acum 10 ani, putin inainte si in legatura directa cu napsterul, si ca acum, dupa 10 ani, [timp in care s'a dezvoltat o generatie (cei intre, sa zicem, 10 si 18 ani) care a luat mare parte din ceea ce inseamna informatie (in afara de carti), gratis (normal) de pe net (si de pe itunes in ultimii 2-3 ani, in functie de buget si comoditate)] e mai greu sa aduci in discutie un concept care s’a pierdut in secolul vitezei.

    dar da, chestia cu netlabelurile e putin scapata de sub control, alea chiar nu ar trebui puse pe share. again, cum spuneam mai sus, problema sta in compresie.
    cred ca ar trebui gasita o solutie prin care un fisier sa faca play pe un singur physical address (de modem / placa de retea / whatever) si player mobil (poti sa’l
    iei pe un ipod, dar nu poti sa’l dai jos pe alt calculator). cel putin nu mai suntem limitati de hardiscuri de 20 de giga, cduri si benzi de 15kbps. cred ca era mai mult un comment pt articolul din dilema veche. poate trebuia sa postez direct acolo. si vad ca iar am dat’o pe lung :))

    ca o nota de final, optimista, din cate observ pe net, romanii tin sus, mandru si drept steagul copyleftului (implicare fizica si ideologica, vorba unui site de profil, thank god for romanian geniuses), doar ca majoritatea aleg sa se exprime in engleza si sa spuna ca sunt din andorra.

  43. on August 4th, 2009 at 02:18

    adica pe scurt, problema nu mai e ca downloadam, ci cum downloadam.
    cel putin from my end

  44. slow forward said,

    on August 4th, 2009 at 02:22

    Ideea e ca muzica (sau filmele), in momentul in care au ajuns in format digital pot fi copiate/multiplicate/trimise etc. fara a putea sa mai controlezi intr-un fel treaba asta. Legea functioneaza pe niste principii din vremea in care pana si copiatul de pe o caseta pe alta era o chestie dificila si greu de facut. Mi se pare stupid sa cauti metode prin care sa impiedici traficul asta digital, cand noi tehnologii apar zi de zi, cand mai corect si mai decent ar fi sa adaptezi legea la noua situatie.

  45. on August 4th, 2009 at 02:35

    Victor, solutia tehnica exista deja. Cu riscul sa-mi sariti in cap o sa aduc in discutie ideea de cloud computing. Sunt de partea lui Slow aici sincer. Legislatia nu tine pasul cu mijloacele tehnologice therefore it’s obsolete. Aici se poate lucra.

  46. on August 4th, 2009 at 02:54

    eu asta spun, sa transformam sharingul dintre noi, sa aratam statului, sau legii, ca desi sharuim informatie, wq nu atentam la integritatea obiectului. (vezi in articolul din dilema discutia despre concerte si marketing alternativ).

    sau altfel spus::
    gasesti mp3 pe net, iti place, il cumperi la calitate mai buna (sau cd).
    gasesti flac pe net, iti place, il pastrezi.

    and you can rest assured, la ‘informatica in nori’ se gandesc la fel de mult de baietii de la R&Dul google, cat si de crewurile de scriptkiddies din lithuania sau china.

  47. on August 4th, 2009 at 03:24

    Incepe sa devina redundanta discutia asta. Am trecut de la ce facem cu UCMR si cum schimbam legea drepturilor de autor la o chestie mega-moralista de forma: sa aratam statului, sa aratam legii.

    nu ar trebui sa fie nevoie sa aratam nimic. mi se pare de-a dreptul haioasa ideea ca un stat, care este sustinut financiar de impozite sa amendeze si sa oblige la vrute si nevrute exact pe cei care ii platesc respectivele impozite.

    M-am indepartat de subiect insa. Aveti niste solutii practice in fata: Daca sunteti jurnalisti, scrieti in continuare, din ce in ce mai incisiv si din ce in ce mai la obiect. Da-ti si multe nume ca gloata vrea sange. Cine-i sef la UCMR? Poate vin alea 100k de semnaturi singure.

  48. on August 4th, 2009 at 03:41

    …traian si decebal, amandoi pe’un cal… :)

  49. on August 4th, 2009 at 04:30

    “there are three common myths about the internet:
    1. that it is public.
    2. that it has no boarders.
    3. that it has no center.
    these are all false.”
    paul garrin, am amintit de el mai sus.
    daca te intereseaza subiectul ‘perception management’, recomand ‘war & cinema: the logistics of perception’ a lui virilio. poate chiar reusesti ceva cu UCMRu’

  50. on August 4th, 2009 at 04:31

    *-a :”>

  51. de-dans said,

    on August 5th, 2009 at 12:22

    a curs asa repede discutia incat nu am mai avut timp sa intervin, abia am resusit sa tin pasul cu cititul.

    - e prea putin important daca pirateria, file-sharingul si toata tehnologia conexa sunt morale sau corecte. important e ca ele exista si nu pot fi oprite. de aici trebuie pornita discutia. avem o realitate, cum ne adaptam?

    - flat fee-ul combinat cu o multitudine de scrobblere/trackere gen last.fm care sa imparta banii pare singura solutie viabila pentru viitorul apropiat. artistii au nevoie de bani iar lumea trebuie intr-un fel sau altul sa plateasca pentru creatiile lor.

    - s-ar putea ca una din iesirile mai putin intuitive dar foarte naturala pentru artisti sa fie alta: sa se renunte la ideea ca muzica inregistrata este forma suprema de exprimare/receptare si sa ne orientam din nou spre live si improvizatie. pana la urma inregistrarea si tot ce a urmat din asta exista de putina vreme. nu vad muzica clasica sau jazz-ul suferind la fel de pe urma pirateriei pentru ca sunt muzici care se bazeaza pe interpretare. poti sa asculti o inregistrare dar ea este esentialmente inferioara interpretarii live. poate ca asta e directia in care se vor duce (sau se duc) o multime de artisti iar asta va schimba complet peisajul muzical. interpretare vs. inregistrare. exact ca o reclama recenta care zicea “you just can’t download this”.

  52. julien and the facts said,

    on August 5th, 2009 at 12:37

    http://www.nytimes.com/2009/08/01/opinion/01blow.html?_r=2

  53. slow forward said,

    on August 5th, 2009 at 01:32

    tot incerc sa bag link-ul asta si nu-mi iese. deci, cu copy/paste la links:

    /critica-muzicala.blogspot.com/2009/05/florin-chilian-apel-catre-limbrici.html

    de citit!!!

  54. Strangelove said,

    on August 5th, 2009 at 01:36

    solutiile erau clare de ceva timp: live-uri mai multe, release-uri pe suport fizic cu valoare adaugata mai mare si abonament pentru stream si on demand.
    si atunci de ce nu se intampla deja chestia asta?

    de fapt se intampla, dar nu la noi. se intampla in SUA, in Anglia, in Germania si inca cateva tari din vest. in rest, pauza.
    de ce nu se intampla si la noi? de ce nu am acces la iTunes, de ce nu am acces la Lala, la last.fm (full access), la Netflix si la toate serviciile care distribuie muzica si filme?
    intuiesc care ar fi raspunsul – drepturile de distributie – dar nu stiu de ce am impresia ca asta va fi o problema care se va rezolva mult mai anevoios.

  55. kozo said,

    on August 5th, 2009 at 04:06

    1. citatul din jarmusch nu are nici o legatura cu subiectul articolului … m-am apucat sa citesc crezand ca este un articol despre samplingul in arte si moralitatea/legalitatea acestui act. in nici un caz nu are vreo legatura cu descarcatul muzicii de pe internet sau casetele cu familia flintstones trase de pe bulgari.
    2. in momentul in care artistii isi vor da gratis muzica pe net valoarea ei va deveni intradevar 0 cum a subliniat si Heathen Audio.

    DE ASEMENEA : Muzica pentru a rezista timpului are niste nevoi speciale :

    1. mastering bun !!!
    shere sunt curios cum o sa treci tu pe prestatii live cand esti in taxi !?! iei niste lautari cu tine sa-ti cante ?
    nu cred … deci va exista tot timpul notiunea de inregistrare si de asemenea ea va trebui sa indeplineasca niste parametri calitativi. astfel incat sa se auda bine si la club si la radi si in difuzoarele de la laptop. sunt curios daca nu ar fi fost inregistrarea cum mai asculta maicamea edith piaf de exemplu ???? de altfel nici nu cred ca exista vreun artist care sa nu creada ca forma suprema este actul live. poate doar tu crezi ca ei cred altceva. dar te asigur ca te inseli. poate si pentru ca ai dat ca exemplu jazzul care este ceva mult prea complex si prea experimental ca sa fie repetabil.

    2. artwork … presupun ca nu trebuie sa mai detaliez despre ce este vorba, sunteti toti niste uber-hippioti si ma gandesc ca de la brassai la kandinsky nu va scapa nimic. nici coperta unui album massive attack sau bjork.

    3. suport fizic … vinyl, cd whatever … daca muzica ramane sub forma unui fisier poti sa te pisi pe ea. altfel ai grija de un vinyl sau de un cd. altfel il apreciezi. altfel se va uita copilul tau la tine cand va creste mare. nu va ramane dupa tine doar un hard disk … si asta conteaza :)

    parerea mea este ca trebuie sa existe undeva la mijloc cineva care sa se ocupe financiar de toate cele 3 lucruri de mai sus. altfel muzica moare incet. cum mor si netlabelurile.

    a si sa nu uit : fuck traktor scratch si pe toti cumnatii lui bransati la beatport !!!

    AMIN !

  56. on August 5th, 2009 at 08:26

    pardon, dedans are dreptate, uite cum poti lua muzica
    live cu tine, chiar si prin magazine
    (ironie fina deduzina)

  57. on August 5th, 2009 at 08:28

    (…) http://www.youtube.com/watch?v=4eNBgHMPsak (..)

    poate puneti si voi un edit de 15min, ceva.

  58. on August 5th, 2009 at 10:06

    @kozo: Nu trebuie sa fie neaparat cineva la mijloc. e suficient un artist bun care sa stie mastering, cu un amic designer si care sa aiba destul papagal sa-si negocieze un contract bun la o presa de vinil-uri.
    Still, sunt de acord cu tine asupra unui aspect: muzica are nevoie de mastering bun. Aici label-urile au avantaj ca au finantele necesare sa-si cumpere scule si sa-si mobileze studiourile. That doesn’t mean they don’t deserve to die though.

    De fapt exagerez. Cine stie, poate o sa gaseasca o modalitate sa trimita muzica in casele oamenilor ca apa de la robinet si o sa fie apreciate de public din nou.

    @Strangelove: Nu avem serviciile de care vorbesti pentru ca nu avem infrastructura necesara. Stie careva care e latimea medie de banda in Romania. Pot sa o vad cu ochiul liber sau trebuie sa-mi pun ochelarii?

    Daca am avea broadband-ul din State sau din Japonia am avea si companii care sa se riste la servicile astea.

    Vrei filme si muzica pe net ca pe Netflix s.a.m.d.? Baga-te in parlament si fa presiuni asupra ISP-ilor sa mareasca bandwidth-ul.

    Oricum, ma binedispune sa vad ca se doreste ceva pentru care nu exista nici infrastructura fizica, nici legislativa in Romania in momentul de fata. Nu vreti sa luam problema de la cap la coada, nu invers?

  59. Strangelove said,

    on August 5th, 2009 at 11:22

    ah, nu, nu e vorba de latimea de banda. latimea de banda chiar e unul din punctele forte ale romaniei. avem internet rapid si ieftin, citeste rapoartele trimestriale Akamai (State of the internet), o sa fii mega surprins. la sfarsitul lui 2008 eram pe locul 7 in lume la latimea de banda, imediat sub SUA.
    http://www.centernetworks.com/akamai-state-of-internet-2q-2008

    problema e ca Romania nu e interesanta comercial pentru marile companii. Sony nu are un Store pentru Romania si nici nu va avea in viitorul apropiat. iTunes va exista si pentru Romania doar dupa ce va Apple va fi presat de UE.
    de fapt asta e cheia problemei: UE sa preseze marile companii sa trateze nediferentiat toti cetatenii UE. in clipa de fata platesti diferit pentru muzica in functie de tara din europa in care traiesti.

  60. Strangelove said,

    on August 5th, 2009 at 11:29

    oh, stai sa vezi ca in primul trimestru din 2009 am ajuns pe locul 5 in lume, SUA e pe 18. daca vrei raportul pe mail, da-mi un semn.

    topul ar fi asta:
    1. Coreea de Sud
    2. Japonia
    3. Hong Kong
    4. Suedia
    5. Romania
    6. Elvetia
    7. Olanda
    8. Danemarca
    9. Cehia
    10. Belgia

    18. SUA

  61. on August 5th, 2009 at 11:45

    Semn. Mi se pare suprarealist.

    Scrie ceva in raport si despre cat de utilizat e internetul in Romania? Poate suntem pe locul 5 doar cu 3 cartiere din Bucuresti.

    In afara de asta, tocmai citeam ca in state latimea de banda e >50Mb/s si in Japonia >100Mbps(nu retin exact cat).
    Eu am net de 8 Mb/s si nu pot sa-mi pun mai mult ca ISP-ul n-are niciun plan mai bun. De asemenea, am primit un sondaj la birou exact pe subiectul asta si average-ul de banda pe international este de 1,2 Mb/s pe Bucuresti.

    Raportul de care vorbesti incepe sa-mi para din ce in ce mai imaginativ.

  62. on August 5th, 2009 at 11:53

    Sunt curios care-i media la net metropolitan pe Romania si cati utilizatori de net exista in tara raportat la populatia totala. Asta ne intereseaza de fapt pentru serviciile aduse in discutie.

  63. on August 5th, 2009 at 11:54

    Cine stie, poate daca cifrele sunt OK imi deschid firma pe obiectul asta de activitate si iti iei filmele de la mine :)

  64. on August 5th, 2009 at 12:00

    Hmmm. Vorbind despre asta tocmai mi-am dat seama ca asta ar putea fi o solutie alternativa pentru problemele noastre.

    Hai sa deschidem o firma care sa ofere exact asta: muzica si filme pentru un flat fee modic.

  65. fresh good minimal said,

    on August 5th, 2009 at 12:13

    Un flat fee modic care sa fie de fapt taxa catre UCMR? Sau cum vezi tu asta posibil in legislatia actuala?

  66. on August 5th, 2009 at 12:18

    Pai normal ca nu. Zic de 60 de comment-uri asta.
    Dar ma bazez pe voi sa faceti valva in media si sa se schimbe treaba ca sa-mi pot vedea de firma.

    P.S: Ne trebuie un blogger in Parlament.

  67. Strangelove said,

    on August 5th, 2009 at 12:29

    @Heathen Audio: Akamai sunt cam cel mai mare provider de servere din lume, m-as mira sincer ca rapoartele lor sa fie gresite.
    rata de penetrare in Romania e de 2/3 din populatie, mie mi se pare cel putin decent.

    chestia e ca SUA nu inseamna doar zonele metropolitane, unde netul mai merge cum merge (prost, din cate inteleg citind comentarii pe tema asta) ci si localitati aflate la mama dracu unde solutiile de conectare sunt foarte scumpe si slabe calitativ.
    in belgia, cbp plateste ceva gen 50 de euro pentru abonamentul de net si are limita de trafic la 4 GB.
    eu platesc 40 ron, n-am nici o limita iar viteza e mai mult decat decenta (300 kb/s pe rapidshare mi se par suficienti, sa nu mai zic ca de pe serverele akamai iau cu ceva gen 4-5 mb/s – trailerele la 1080p de pe apple.com se incarca complet in 15 secunde).

  68. Strangelove said,

    on August 5th, 2009 at 12:32

    problema e ca la noi putina lume e dispusa sa plateasca pentru muzica, filme sau jocuri. asta e motivul pentru care romania pur si simplu nu e luata in calcul in momentul in care apar servicii de genul asta. de ce sa platesti niste drepturi suplimentare pentru o tara daca nu reusesti sa-ti recuperezi investitia?

  69. on August 5th, 2009 at 12:35

    Buuuuun. M-ai convins. Deci avem infrastructura.
    Mai trebuie un mic survey geografic ca sa stim ce judete putem targeta.

    Mai lipseste suportul legislativ, chestiune pe care probabil putem pica de acord cu totii.

    Acum intrebarea ramane. Cine se baga in Parlament?

    Eu il propun pe dedans. Are prestanta, are papagal, are tot ce trebuie.

  70. fresh good minimal said,

    on August 5th, 2009 at 12:36

    eu il propun pe crissy morran ca are baza de date cu fanii tiesto si poate strange semnaturi pt initiativa legislativa

  71. on August 5th, 2009 at 12:40

    @Strangelove

    Aici voiam sa va aduc.

    Persoana/le din Parlament, baga un 3 strike law anti-filesharing, si impinge proiecte de lege ca sa ajute firmele care ofera serviciu flat fee sa isi vanda produsul.

    Asta se intampla acum in toate tarile civilizate.

    E totul o scamatorie pentru binele corporatiilor mari si care din fericire o sa aduca servicii flat fee pentru filme si muzica publicului. Contra cost, of course.

  72. on August 5th, 2009 at 12:44

    V-ati prins acum? Daca nu, reluati toata discutia.

    In esenta procesul a fost demarat deja in Vest si in tarile civilizate si duce la aceste servicii flat fee pe care le dorim cu totii.

    Acum intrebarea e: suntem siguri ca le vrem si la noi?

  73. on August 5th, 2009 at 12:49

    Practic, toate proiectele legale anti-filesharing de fapt sunt pro-filesharing-for-a-flat-fee.

  74. Strangelove said,

    on August 5th, 2009 at 01:32

    dar exista deja servicii care ofera muzica contra abonament lunar. problema e ca drepturile de autor nu sunt licentiatie decat pentru tarile care prezinta un consum sanatos.
    ori nu e cazul la noi. chiar si la 5 euro pe luna cei mai multi vor prefera piratarea.

  75. on August 5th, 2009 at 01:35

    pai si nu poti face ca in afara, la 3 abateri de download, ban la orice provider de net pt X timp?

  76. Strangelove said,

    on August 5th, 2009 at 01:36

    in plus, eu nu inteleg de ce trebuie sa ajungi la o solutie politica. marile case de productie pierd foarte multi bani de ceva timp si e clar ca se gandesc serios la problema asta.

    chiar nu-mi dau seama, de exemplu, pentru ce militeaza partidul piratilor din suedia. pentru desfiintarea drepturilor de autor? pentru file-sharing la liber, ignorand drepturile de autor? e absurd, n-o sa se intample niciodata asta. sistemul trebuie schimbat incet-incet, iar asta se va intampla inevitabil la presiunea pietei.

  77. Strangelove said,

    on August 5th, 2009 at 01:39

    @fgm: 3 strike law e o tampenie, nu va putea fi aplicata in veci. daca nu vreau sa fiu prins ca folosesc torrente atunci nu voi fi prins. exista destule metode, ca sa nu mai zic ca pot folosi linistit servicii publice de file-sharing, gen rapidshare, fara probleme.

  78. on August 5th, 2009 at 01:44

    @Strangelove. Tu, nu masele. Masele nu stiu. Masele e proaste. Pana cand se desteptatesc o sa puna botul la 3 strikes: http://www.crunchgear.com/2009/08/04/swedens-anti-piracy-law-sure-seems-to-be-working/

  79. on August 5th, 2009 at 01:48

    “eu nu inteleg de ce trebuie sa ajungi la o solutie politica”

    Daca lucrezi cu mase, in afara de politic nu ai vreun alt tool viabil. Mai e internetul dar zicea si Victor Plastic mai sus:

    “there are three common myths about the internet:
    1. that it is public.
    2. that it has no boarders.
    3. that it has no center.
    these are all false.”

  80. on August 5th, 2009 at 02:02

    ..si uite ca revenim la ce spuneam mai sus, ca problema se pune cum si cat (de obscen) am ajuns sa downloadam, datorita benzii.
    in special noi, romanii. cu servere de torrenti privati ascunsi prin padurile din moldova, buletine false & chit.

    si in acelasi timp, radio romania muzical (cel putin in 2007 cat am lucrat cu ei) isi tine arhiva si face backupul pe fucking banda magnetica. intr’o linie similara, singurul radio online de stat (si a ajuns online mai mult din cauza unei manarii cu banda radio decat dintr’o dorinta aparte spre exprimarea in mediul virtual, combinatie pur romaneasca), radio3net, are un calup de drepturi de autor doar pentru vreo 3500 de piese, pe care e tinut tot radioul. gen aceleasi de vreo cativa ani, fara mari sanse sa se schimbe cumva curand.
    sistemul e fucked la un nivel putin mai adanc.

  81. on August 5th, 2009 at 02:09

    Scrie despre asta

  82. on August 5th, 2009 at 02:09

    Fotografiaza benzile magnetice. Arata la toata lumea.

  83. Strangelove said,

    on August 5th, 2009 at 02:28

    deja sunt mai multe discutii – ce se intampla cu drepturile de autor in romania e una, ce se intampla cu accesul la muzica/filmele/jocurile din intreaga lume e alta.
    iar sistemul, cel putin in romania, e fucked pentru ca nimeni nu e cu adevarat interesat de problema. statul e oricum cel mai ineficient manager de resurse, asa ca de la el chiar nu putem astepta cine stie, cel putin nu fara o presiune din partea societatii.
    iar societate e dezinteresata de problema pentru ca pe de o parte nu e afectata cine stie ce iar pe de alta e obisnuita sa fenteze legile proaste.

  84. on August 5th, 2009 at 02:30

    o societate nu e interesata de o problema pentru ca nu i s-a la cunostinta in lumina care trebuie.

  85. on August 5th, 2009 at 02:37

    man cand ‘astia’ demit zeci de mii de muncitori prin tara, chiar crezi ca intereseaza problemele astea pe altcineva decat o clica ultraelitista si plictisita de bucuresteni, cu situatii materiale confortabile?

  86. on August 5th, 2009 at 02:44

    Depinde daca e cineva in stare sa-i faca interesati.

    Problema este ca ultraelitistii niciodata nu se implica hands-on niciodata. Prefera doar sa discute. Ironic au insa si cele mai bune idei.

    P.S. Legatura dintre filesharing si muncitori este nula. Defineste-ti mai bine segmentul de populatie care te intereseaza pentru subiectul in discutie.

  87. crissy.moran said,

    on August 5th, 2009 at 02:50

    1.eu nu piratez si v-as sugera sa nu o faceti nici voi
    2.pe langa baza de date tiesto, mai fac si alte lucruri pe lumea asta. dar in fine…
    3. eu nu mai vreau sa intru niciodata in aceasta polemica. It;s like the middle east war paradigma

  88. on August 5th, 2009 at 02:51

    Dar in Parlament intri?

  89. crissy.moran said,

    on August 5th, 2009 at 02:51

    toate la timpul lor

  90. on August 5th, 2009 at 02:53

    vorbim cu dedans si facem Partidul Chestionabil

  91. on August 5th, 2009 at 02:58

    pai whatever the thinker thinks the prover proves, ne trebuie o patura de ideologi pe care sa’i impuscam cu prima ocazie, nu? :))

    targetul din discutie, la urma urmei, sunt cei care asculta radio (de stat) in romania si in felul asta, intretin sistemul.

  92. Julien said,

    on August 5th, 2009 at 03:02

    pai Chestionabil Party e deja :)

  93. slow forward said,

    on August 5th, 2009 at 03:10

    O fi chestionabil party, dar n-are sediu :)

    Din ce stiu eu, suedezii militeaza pentru un alt gen de lege a drepturilor de autor, mai prietenoasa cu toata lumea. (durata mai mica a protectiei, posibilitatea remixurilor si a utilizarilor non-comerciale fara plata etc.)

    o sa documentez asta, daca nu intervine miron pana atunci si ne explica mai bine

  94. mng said,

    on August 5th, 2009 at 03:16

    in momentul de fata e cam ceata cu legea suedeza, in principiu daca faci urat de trei ori ti se taie accesul.

    singura solutie valabila ar fi impunerea unei taxe lunare. cum platesti accestul o sa platesti si media, ceva de genu ca sa nu mai crape nimeni de foame pe homepageul SOulseek

  95. crissy.moran said,

    on August 5th, 2009 at 03:16

    exista si sediu (stiut de putini insa)

  96. on August 5th, 2009 at 03:19

    hai sa discutam mai bine despre modelul francez, care au
    si cea mai scumpa piata pt blankuri (vreo 3 sau 4 euro pe
    dvd). taxa se poate aplica foarte bine acolo, de catre stat.

  97. on August 5th, 2009 at 03:25

    Victor, targetul nu este reprezentat de ascultatorii de radio ci de ascultatorii de radio care utilizeaza si internet + orice persoana din Romania care foloseste internetul on a daily basis. Sunt convins ca multa lume nu asculta radio deloc dar sta pe net de bubuie fibra.

    Daca aflam cine ne e target-ul putem sa incepem sa construim modelul. It’s basic data mining man dar nu te invinuiesc. Daca ai fi lucrat in marketing ai fi stiut :)

  98. slow forward said,

    on August 5th, 2009 at 03:26

    problema e si unde ajung banii… citit textul lui chilian. ca la artisti nu ajung cu siguranta :)

  99. on August 5th, 2009 at 03:28

    Daca vreti sa facem ceva in privinta asta, hai sa o luam intr-o ordine logica. Cunoasteti pe cineva la o agentie de sondaje care ar fi dispus sa ne ofere niste informatii?

    Cred ca un punct bun de pornire ar fi sa determinam exact segmentele de populatie care ne intereseaza.

  100. on August 5th, 2009 at 03:31

    Sa lasam presupunerile si sa discutam pe niste cifre concrete.

    Ma intereseaza varsta, venitul mediu lunar, si traficul pe net lunar pe care individul x din sondaj il face, impartit pe categorii (filme, muzica, pornache whatever)

  101. on August 5th, 2009 at 03:31

    agentiile de sondaje nu fac sondaje decat pe bani, daca le comanda cineva.
    statisctici cred ca gasesti la astral & co

  102. on August 5th, 2009 at 03:35

    Un punct bun de pornire, sa obtinem bazele de date ale ISP-ilor romani. Doar aia oficiali, doar o ardem in legalitate nu?

  103. de-dans said,

    on August 5th, 2009 at 03:36

    mai faceti un status update la problema ca am pierdut-o pe drum. care e problema in termeni simpli?

  104. crissy.moran said,

    on August 5th, 2009 at 03:36

    Ioana, ziceam ceva mai sus. Sper sa nu mai fiu tinta ironiilor tale. As aprecia foarte mult. Iti multumesc.

  105. on August 5th, 2009 at 03:38

    in contractul de taxa radio, e clar mentionat ca platesti 2.5r pentru orice receptor de radio ai in casa, chiar daca e mobil sau internet. articolul 2
    http://www.srr.ro/despre/legi/taxaradio.htm

    o dai personal desi nu era cazul. si eu pot sa spun ca te’ai dat pe coaie prost tot threadul, dar vezi bine ca sunt finutz si nu o fac.

  106. on August 5th, 2009 at 03:42

    OK admit, a fost un comentariu in plus.

    Vad ca esti bun la gasit informatii de detaliu. Ai dat de vreun sondaj vizavi de utilizatorii de internet din Romania pe categoriile pe care le-am scris mai sus?

  107. crissy.moran said,

    on August 5th, 2009 at 03:45

    victor is a classic
    bag eu mana-n foc pt el :)

  108. on August 5th, 2009 at 03:48

    nu, dar tot nu inteleg cum vine treaba cu taxa, sa plateasca mama care foloseste un email din cand in cand pentru ca eu trag pornake pervers de pe torenti?
    repet si o sustin, taxa tre sa aiba legatura cu contentul.

  109. on August 5th, 2009 at 03:56

    eu sincer nu am platit taxa asta niciodata pentru dispozitive mobile. si am 5 mobile care suporta internet si 3 ipoduri in casa, ca sa nu mai zic de laptop-uri.

  110. on August 5th, 2009 at 04:04

    dar asa, un rough cut, (!!PAREREA MEA!!, pure observatii, fara scheme de logica binara), e ca 1 din 5 romani care folosesc internet saptamanal, downloadeaza in mod regulat. dar daca luam si impartim la 5 cat trage gagiul respectiv intr’o saptamana, ajungem usor la portii de zeci de giga.
    dar sa vina baietii cu statistica si modelu sa vedem carei adevarul.

  111. on August 5th, 2009 at 04:05

    Aveti mai jos un sondaj facut de SNA (Studiul National de Audienta). Dupa site-urile accesate putem sa ne dam seama cam de cati oameni vorbim care sunt interesati de ce discutam noi aici si care ne intra in target:

    http://www.sati.ro/index.php?page=rezultate_site&filter_period=2009-08-04&filter_type_period=3&filter_category=0&o=name&sort=ASC&siteid=nespecificat&letter=Toate#nespecificat

    din pacate nu stiu cum putem afla informatii despre acces international.

  112. on August 5th, 2009 at 04:06

    pentru sectiunea entertainment, rezultatele sunt aici: http://www.sati.ro/index.php?page=rezultate_site&o=name&sort=ASC&siteid=nespecificat&letter=toate&filter_type_period=3&filter_period=2009-08-04&filter_category=32#nespecificat

  113. on August 5th, 2009 at 04:06

    taxa o platesti la factura de lumina, by default. tre sa faci cerere sa se suspende. ca ei vin sau nu sa te caute in casa de dispozitive, e alta poveste. iti povesteam doar cum e legea.

  114. on August 5th, 2009 at 04:07

    Foaaaarte mici cifrele pentru clienti unici, zic.

  115. on August 5th, 2009 at 04:13

    Cam asta e segmentul de populatie online din Romaniam in legalitate si interesat de entertainment. Pentru cei in ilegalitate cre’ca bazele de date de la ISPi contin singurele informatii certe.

  116. on August 5th, 2009 at 04:15

    ma bucur ca te’ai linistit. acum lasa vrajeala treci la generat solutii :)

  117. slow forward said,

    on August 5th, 2009 at 04:25

    “64% dintre romani nu au folosit niciodata serviciile de internet in 2008, Romania clasandu-se pe ultimul loc in randul tarilor din Uniunea Europeana la acest capitol, arata un raport privind competitivitatea digitala publicat marti de Comisia Europeana. Conectivitatea scazuta este reflectata in rata de utilizare a internetului, majoritatea serviciilor de internet fiind folosite la un nivel mai scazut decat media in UE.”

    “In privinta gradului de penetrare a serviciilor de internet broadband in Romania, datele Comisiei arata ca acesta a ajuns la 11,7% in 2008, fiind al treilea cel mai scazut nivel din Uniunea Europeana.”

    de pe hotnews

  118. on August 5th, 2009 at 04:28

    Sunt curios ce parere are Strangelove despre asta :)

    Devine din ce in ce mai clar ca aveam dreptate. Nu avem nici Infrastructura fizica nici legislativa.

  119. on August 5th, 2009 at 04:40

    poate asta?
    http://www.youtube.com/watch?v=qqFfELM1dKw

    :)

  120. Flat said,

    on August 5th, 2009 at 04:59

    @Heathen Audio “un artist bun care sa stie mastering, cu un amic designer si care sa aiba destul papagal sa-si negocieze un contract bun la o presa de vinil-uri.”
    artistii buni nu stiu mastering
    amicii designeri cu papagal trebuie platiti

    artistul e artist, el nu trebuie sa faca altceva decat sa inspire aer si sa transpuna muza in sunete, imagini, cuvinte. nu poti pune in carca artistului activitati de genul masterizare, pr, negocieri contracte si eventual sa-si customizeze si myspaceul tot singur; ca se alege praful de creatie.

    + banul platit din respect e singurul care conteaza. indivizi ca Bono cu milioane in cont si care se caca pe ei de frica pirateriei merita exact ce li se intampla. artistii care fac ceea ce fac din pasiune ar putea avea norocul sa castige de pe urma respectului publicului

  121. on August 5th, 2009 at 05:04

    @ Flat: nu am sustinut ca nu e greu sa faci singur toata treaba. Se poate si se si face de ceva vreme. Ti-l dau pe Ugress ca exemplu. Pentru altii mai cauta, ca mai gasesti.

    @ Victor
    Sunt la birou si am youtube-ul banat. O sa ma uit.

    Conform stirii de pe hotnews, cam 8 milioane de oameni folosesc net in romania. Presupun ca aia 11,7 la suta care au broadband sunt downloaderi sau au copii downloaderi. Nu-ti iei mega banda decat daca vrei sa faci ceva cu ea. Asta inseamna cam 950.000 de downloaderi. Conform SATI.ro 850.499 de vizitatori unici au intrat pe versuri.ro (deci calculul meu a fost destul de apropiat)

    Daca fiecare din cei 950.000 plateste 2,5 EURO pe luna flat fee, se strang 2.375.000 EURO. Asta este cazul ideal, in care toata lumea plateste.

    Este oare pana si cazul ideal suficient pentru tine ca provider de serviciu flat fee sa platesti artisti, copyright, etc?

  122. on August 5th, 2009 at 05:07

    *850.499 au intrat pe versuri.ro in luna iulie

  123. on August 5th, 2009 at 07:31

    ma refeream la cei care au broadband. nu imi imaginam ca au doar 11.7% din toti userii. un numar, trebuie sa recunosc, surprinzator de mic. se pare ca am supraestimat infrastruktura.

    personal, am o teava nesimtita doar din considerente geografice, pentru ca stau in colentina si am nimerit intr’o retea de cartier, maricica (5k useri, doar tei si colentina). e singura available. rds nu trage la case. platesc ~15eu pe luna pt 1 abonament si 4 clone. si totusi, ei platesc chirie la ratb pentru cablurile trase pe stalpi, sa’mi aduca fibra optica la geam. deci cumva, o forma rudimentara de taxa colectiva exista deja. cand mai trec pe acolo sa platesc netul, mai arunc cate un ochi pe logurile lor de trafic. lesin putin si imi dau seama ca nu stiu sa numar atat de sus. ca fapt divers, tocmai au castigat un contract de la primarie, pentru a se ocupa de infrastructura retelei care va acoperi cateva complexe de blocuri sociale.

  124. on August 5th, 2009 at 07:40

    asa, revin cu niste cifre cat de cat exacte: in cazul retelei mele, 5k de abonamente (nu calculatoare) trag, in medie, roughly, cam 1.5 giga, zilnic (asta acum, vara, 5 august, 7jumate, cand multa lume e in concediu)

  125. kozo said,

    on August 5th, 2009 at 08:16

    @flat : multumesc, cred ca esti singurul care a inteles ce vroiam sa zic.

    discutia asta nu ajunge oricum nicaieri. nu o sa se schimbe nimic pentru ca furtul este furt chiar si atunci cand este vorba de proprietate intelectuala/drepturi de autor sau cum vreti sa-i ziceti. v-a lovit criza atat de puternic de ati inceput sa va manifestati aceste orientari de stanga ???? ioana nu stiam ca aici este un blog de comunisti !!

    mai degraba faceati o discutie cu 200 de posturi inspirata din citatul lui jarmusch. ar fi fost de 20 de ori mai interesant si ar fi participat si de 20 de ori mai multe persoane. nu doar 3 insi care vor sa legalizeze pirateria :))))

    cred ca se poate genera o discutie frumoasa despre plagiat versus inspiratie, daca e ok sau nu sa iei cu japca anumite chestii pe care sa le ambalezi mai apoi dupa placul tau. nu neaparat in muzica ci si in fotografie, pictura sau alte domenii creative.

    cat despre shere … daca a ajuns gigi becali in PE … eu cred ca are sanse, eu cel putin il votez ;)

  126. on August 5th, 2009 at 08:21

    in bucuresti, retele de cartier + rds & upc
    insumeaza cam ~200k useri. cu broadband.
    in restul tarii, mai ciudat, tot felul de firmulite
    care sug direct din satelit. depinde ce cumpara.
    ce dau la casnic. ce tehnologie de distributie
    au. dar mostly broadband.

    exista totusi un forum ceva prietenos unde
    sa putem duce discutia mai departe?

  127. Strangelove said,

    on August 5th, 2009 at 08:36

    kozo, de fapt nu vrea nimeni sa legalizeze pirateria. cred ca e mai greu de dedus asta din carnatul asta de commenturi, dar per total se doreste o accesibilitate mai mare la produsele culturale si o remunerare mai eficienta a artistilor.

    de fapt, daca ma gandesc bine, chiar se incearca combaterea pirateriei cu niste solutii in urma carora si consumatorul si artistul sa fie multumiti.

  128. on August 5th, 2009 at 11:08

    Subscriu la comentariul lui Strangelove.

    @kozo: Despre (i)legalitatea sampling-ului se poate scrie oricand un material separat. Iar partea cu comunismul e atat de gratuita incat nici nu merita atentie.

    Mi se pare un loc bun de discutie si aici. Suntem la sectiunea dezbateri nu?

    @Victor. Din datele tale mai lipsesc utilizatorii de ClickNet si cei cu linii private. Cu tot cu ei de 400.000 de utilizatori de broadband nu cred ca sari pe Bucuresti.

    Acum ca avem cifrele astea, intrebarea e urmatoarea: cam de ce artificii legale e nevoie ca sa nu fii dat in judecata in Romania pentru implementarea unui sistem flat fee. Un contract semnat cu fiecare artist (roman) in parte prin care ti se da dreptul la difuzarea materialelor abonatilor tai este suficient ca sa nu iti inchida UCMR-ul pravalia?

    Intrebarea doi. Cum te intelegi cu artistii straini, avand in vedere ca pentru a implementa un sistem flat fee trebuie sa ai content atractiv? Doar artisti romani nu e suficient din pacate.

    P.S. In fata tribunalului Bucuresti pe langa care trec in fiecare dimineata este un magazin cu carti de legislatie. Cu prima ocazia imi iau legea pe subiectul proprietate intelectuala, poate gasec un raspuns si la intrebarile astea. Pacat ca nu m-a facut mama avocat.

  129. on August 6th, 2009 at 09:05

    @kozo: pregatesc special pentru tine ceva despre inregistrare, citatul lui jarmusch mai trebuie sa astepte. Si sa stii ca poza nu trebuie sa aiba legatura neaparat cu textul, e ok sa mai gandesti si in alta directie, dar in aceeasi zona, oricum, ma bucur ca ti-a placut, hehe

  130. dreamferry said,

    on August 7th, 2009 at 12:31

    Hai ca ati doborat recordul de comenturi al blogului

  131. on August 15th, 2009 at 05:03

  132. fgm said,

    on August 20th, 2009 at 03:36

    http://www.beatfactor.ro/STIRI/Hypermarketuri_televiziuni_radiouri_si_hoteluri_nu_platesc_drepturil-aid-67976-l-1

  133. on August 31st, 2009 at 07:19

    [...] ce m-am stresat un pic cu UCMR-ul şi am apărat un pic prea mult taximetriştii, mi-am dat seama că propunerile [...]

  134. on September 1st, 2009 at 11:37

    Wow, lung articol, mici caracterele, zeci de comentarii!

    Încerc să spun ce nu s-a mai spus în comentarii…

    1. Legea română este în linie cu legislația internațională. Așa că majoritatea criticilor tale au un obiect greșit.

    2. Crezi că putem schimba legea? Foarte greu de la nivelul blogurilor noastre. Dar hai să promovăm alternative care să fie legale dar să fie mai flexibile. Cum ar fi Creative Commons (pentru licențe muzică), Open Source (pentru soft), streaming gratuit (pentru siteuri).

    3. Propun o copie privată (sau un sistem asemănător) adaptat la online care să ’legalizeze’ 95% din metodele care acum sunt ilegale datorită învechirii legii drepturilor de autor. Discuția a lungă…

  135. slow forward said,

    on September 2nd, 2009 at 12:38

    @florin. welcome

    1. nu critic doar legea romana. critic legile copyright-ului, asa cum sunt acum, ca-s cam invechite.

    2. da, e greu, dar putem discuta, nu? si vorbim de toate oricum, pe rand. chiar si de Creative Commons: http://freshgoodminimal.ro/?p=1980

    3. Corect. Poate fi si asta o varianta. De asta discutam. Dar tot la schimbarea legii aungem, nu?

    4. Poate ne lamuresti tu mai bine cu e cu UCMR-ul, ca stiu ca esti membru :)

  136. Vixen said,

    on September 2nd, 2009 at 02:28

    Ba da cata frustrarea dracu printre comenturile astea… Nu stiu ce lege vreti voi sa schimbati cand nu e lege. Articolul e foarte bun si e mega la obiect. Combinatia e ca Statul n-are dreptul sa-si ia nici un ban pentru ca face LUPA.Organizatii de gen Credidam si UCMR sunt la pamant in cladiri cu bulina (mai putin Ucmru a carui LOC mi l-as face vila de party) Drepturi Conexe si Convexe soto. Fa-ti muzica tare…Atat de tare incat sa mearga la o nisa mai mare de 100 de Webisti “culti” si o sa ai mega concerte…de 4000 de oameni fiecare in fiecare luna. Iti asiguri venit mai mare decat mama (lunar) si te descurci pe la Mall. Cat cu Dexu’ lasa-ma frate. Nu vreau sa fie numele meu acolo langa micul Mozart. Ma cac in drepturile lor pentru ca daca muzica mea e tare tot o sa fiu un MJ peste 20 de ani cu actele lor si fara. Atata bla bla, atata gargara da va bucurati toti pentru 300 de euro in club, o betie, o caterinca cu 3 prieteni si gata….ne mai aducem aminte de probleme la trezeala…ca asa-i romanu.

    Vot!

  137. on September 2nd, 2009 at 02:35

    [...] Ia uite discutie speciala: http://freshgoodminimal.ro/?p=1898 si ultimul comment la ora citirii: Nu stiu ce lege vreti voi sa schimbati cand nu e lege. Articolul [...]

  138. on October 9th, 2009 at 05:03

    [...] ce m-am stresat un pic cu UCMR-ul şi am apărat un pic prea mult taximetriştii, mi-am dat seama [...]

  139. on November 9th, 2009 at 02:39

    [...] http://freshgoodminimal.ro/?p=1898 [...]

  140. on September 7th, 2012 at 05:22

    We’re a bunch of volunteers and starting a brand new scheme in our community. Your website provided us with helpful information to paintings on. You’ve performed an impressive job and our entire group will likely be thankful to you.

  141. on December 11th, 2012 at 01:24

    Greetings, There’s no doubt that your website could possibly be having web browser compatibility problems. Whenever I take a look at your site in Safari, it looks fine however, if opening in IE, it has some overlapping issues. I merely wanted to provide you with a quick heads up! Apart from that, excellent site!

  142. paflora said,

    on May 7th, 2013 at 01:09

    Meine Entwickler versucht, mich zu überzeugen, zu. Net von PHP zu bewegen. Ich habe immer mochte die Idee, weil der Kosten. Aber er ist tryiong nicht weniger. Ich habe mit WordPress auf mehreren Webseiten für etwa ein Jahr und bin gespannt über einen Wechsel zu einer anderen Plattform. Ich habe gute Dinge über blogengine.net gehört. Gibt es eine Möglichkeit ich alle meine Inhalte in WordPress importieren kann? Jede Art von Hilfe wäre sehr dankbar!

  143. on June 30th, 2013 at 02:48

    Pretty component to content. I simply stumbled upon your weblog and in accession capital to assert that I acquire actually loved account your blog posts. Anyway I will be subscribing for your augment and even I success you access consistently quickly.

  144. on May 2nd, 2014 at 12:47

    You’re so cool! I don’t believe I’ve read
    something like this before. So wonderful to discover another
    person with some genuine thoughts on this subject.
    Really.. thanks for starting this up. This website is one thing that’s
    needed on the web, someone with a little
    originality!

    Feel free to surf to my site … film indonesia wanita tetap wanita full movie

Leave a reply

Search