Sillyconductor – Mussorgsky Megamix

mussors

*Prezentat pentru prima oara la Atelierul Sunetului #2 (9 Noiembrie 2009)

Mussorgsky  – Tablouri la o expozitie (Sillyconductor Megamix)

text by Sillyconductor

Mussorgsky a compus “Tablouri la o expozitie” ca o suita pentru pian, fiind orchestrata ulterior de multi, printre care Henry Wood, Leo Funtek, Caillet, Stokowki, Toscanini, Ashkenazy si Ravel. Versiunea orchestrala pe care am preferat-o a fost cea a lui Ravel, si nu doar pentru ca evenimentul s-a desfasurat la Institutul Francez, ci pentru ca e aproape unanim acceptata ca referinta.

Acest mix reprezinta un colaj ale celor mai bune orchestratii pe care le-am gasit. Practic, e vorba de aceeasi succesiune de tablouri ca in original, cu mentiunea ca ascultatorul le vede prin filtrele colorate ale instrumentelor la care a fost interpretata suita de-a lungul vremii. Daca e vorba de orchestra simfonica, in mix se regasesc sase versiuni diferite cu sase dirijori diferiti cu sase baghete diferite. La pian am ales doar patru interpreti, dintre care lipseste Rostropovich si-mi cer scuze pentru omisiune. Pentru chitara am hacuit doua reprezentatii: halucinantul Yamashita Kazuhito care are chiar mai multe maini decit ceilalti trei alesi, California Guitar Trio. La sintetizator am ales doua interpretari pentru Moog: Isao Tomita, sine qua non, si niscaiva Keith Emerson (cu Lake and Palmer, live).

figura-1

Nu am gasit nici o utilizare coerenta pentru versiunile interpretate de Tangerine Dream sau James Last. Mixul nu se doreate divers decat in masura in care muzicienii au reusit sa redea atmosfera compozitiei originale. Cu alte cuvinte, n-am urmarit ineditul, ci atmosfera. Versiunea mea preferata, a Filarmonicii din Utrecht cu Richard van Leeuwen la bagheta, are un puternic zgomot de fond. In acelasi timp, are si cel mai spectaculos set de percutii dar si niste intrumentisti a caror neliniste taie aerul la minutul 23.

Bucatile au fost lipite fie in succesiune, fie se suie una peste alta, cate doua si chiar cate trei deodata. S-au presarat efecte pentru omogenizare. Reverb, EQ, fix ca in salile de concert.
EQ-ul a fost folosit pentru a scoate in evidenta diversitatea tonala a inregistrarilor orchestrale iar reverbul pentru reglaje de acustica si gluma de final.

Exista distorsiuni. Ele apartin inregistrarilor pe care le-am folosit. E ceva natural si trebuie acceptat ca o punctare a momentelor tari si nu ca un esec tehnologic. Altminteri, e doar un esec tehnologic.

Tempo-ul pieselor componente nu a fost modificat. Colajul si suprapunerile au fost facute manual, prin taiere, ca in vremurile benzii. Fade-in, fade-out, cut and paste.

Tracklist (cine piuie si de ce):

1. Promenade 1
2. The Gnome
3. Promenade 2
4. The Old Castle
5. Promenade 3
6. Tuileries
7. The Oxen
8. Promenade 4
9. Ballet Of The Chicks In Their Eggshells
10. Samuel Goldenberg & Schmuyle
11. The Marketplace At Limoges
12. The Catacombs
13. Cum Mortuis In Lingua Mortua
14. Baba Yaga/The Hut On Fowls’ Legs
15. The Great Gate Of Kiev

Posted in de-dans, special guests on December 22nd, 2009 by de-dans | 6 Comments

Leave a reply

You must be logged in to post a comment.

Search