Interviu. Unknown Identity Sharing

8 mai / Amfiteatrul „Mihai Eminescu“ / complexul Lia Manoliu

interview by slowforward

Blame It! şi Ginger Group aduc pentru prima data in Romania, sub brandul de evenimente Electronic Elegance, Jazzanova, trupa germană de nu-jazz (după un DJ set la Fabrica, acum doi ani, organizat tot de Blame It!), alaturi de o serie întreagă de artişti români, mai mult sau mai puţin cunoscuţi – de la Silent Strike şi Alexandrina la Minus, First Beat Next Vibe şi UNKNOWN identity sharing. Plus o DJ-iţă de peste hotare cu un nume simpatic şi extrem de lung: And I Love You But I’Ve Choosen Disco.

„Toată lumea ştie cum e să mergi la un club, să asculţi muzică electronică şi să te simţi bine. Electronic Elegance te duce într-un punct din care ai o privire mai clară asupra a ceea e posibil să faci cu muzica electronică şi câte nişe poţi combina într-un singur eveniment. E ca o călătorie: te duci la ora şapte, la un concert, vezi trupe live, iar seara te duci la club, ai the pure 210 version of it. M-am gândit la trupele europene care au însemnat ceva în, să zicem, ultimii 20 de ani şi Jazzanova e una dintre ele – cu noua abordare pe care au adus-o jazz-ului şi cu labelul pe care l-au creat. E un concept foarte deschis, care lasă alţi oameni să se exprime, aşa că mi s-a părut cea mai potrivită alegere pentru a începe această serie de evenimente.“, spune Victor Stancu, organizatorul acestui eveniment, despre conceptul petrecerilor Electronic Elegance.

UNKNOWN Identity Sharing este un proiect audio-video dezvoltat de Codin Orăşeanu (Cougin) – samplers machine, electronics, composition, Horaţiu Şerbănescu (Aneb) – keyboards, guitar, composition şi Dorel Naste (TVCrash) – visual composition. Ce vor şi ce pregătesc ei pentru mâine, ne explică mai jos…

De ce Unknown în denumirea trupei? Nu e riscant?

CODIN: UNKNOWN identity sharing nu e un nume de trupă, e un nume de proiect audiovizual. Proiectul a pornit acum doi ani, la iniţiativa lui Dorel, care făcea un vizual pentru Zilele Bucureştiului şi avea nevoie de sunet. Apoi conceptul s-a dezvoltat mai mult decât ceea ce începuse Dorel. În urmă cu un an a început să concretizăm mai bine tot proiectul, când l-am luat şi pe Horaţiu. Asta e formula de bază, dar la fiecare spectacol pe care-l avem aducem tot timpul ceva nou, fie că venim cu piese noi, fie că piesele vechi sunt reinterpretate cu instrumente reci…

Am văzut că l-a Ateneu aţi venit cu Alexandru Tomescu…
CODIN: Da.
HORAŢIU: Şi Suma…
CODIN: Şi Răzvan Suma. UNKNOWN identity sharing tot timpul e ceva nou şi nu seamănă niciodată cu ce a fost. E vorba despre sharing-ul de identitate pe care-l ai atunci când eşti în spaţiul urban. Iei de la fiecare câte ceva, fără să ştii exact ce. Şi astfel se defineşte un nou concept de fiecare dată.

Asta presupune că, de fapt, liveurile voastre nu sunt niciodată la fel
CODIN: Tot timpul e ceva nou. Şi n-o să fie niciodată un album UNKNOWN identity sharing, pentru că formula şi conceptul nu e de aşa natură.

Nu vă permiteţi să fixaţi o piesă…
CODIN: Noi când le facem, ele au o formă fixă, dar când ieşim cu ele, se transformă. Şi datorită lui Dorel, care face vizualul fix pe piesă. Iar vizualul şi sunetul sunt legate, vizualul e influenţat de sunet şi sunetul e făcut, şi el, pentru o parte din vizual. Nu e ca şi cum noi doi facem muzica, iar Dorel vine şi face nişte proiecţii în spatele nostru… Nu că ar fi ceva rău pentru trupele care fac asta, dar conceptul e altul.
DOREL: Oricum, schimbările nu sunt foarte majore. Doar că nu seamănă…

E ca la jazz, o temă pe care variaţi?
HORAŢIU: Nu. Doar starea de dinainte de concert şi ce presupune el.. Şi în funcţie de el, ne pregătim.
CODIN: Depinde foarte mult şi de concert. La Ateneu am venit cu Alexandru Tomescu şi cu Răzvan Suma. Şi am folosit mult piese care vin dinspre zona lui Horaţiu, care are liceul de muzică în spate. Eu, venind dinspre o zonă mai electronică şi mai experimentală, înainte să apară Horaţiu piesele sunau altfel, iar l-a Ateneu s-a văzut foarte bine aportul lui. Iar acum, la Jazzanova, o să fie din nou altfel…

Care e contribuţia voastră la Electronic Elegance?
CODIN: O să venim într-o formulă mult lărgită. O să fie Pitti, la tobe, de la Brum Conspiracy, Alexandru, la chitară…
HORAŢIU: Un chitarist „unknown“… :)
CODIN: …iar la voce o să fie Georgiana, care are 18 ani…
HORAŢIU: 19
CODIN: 19, mai nou? …undeva la un metru şaizeci, cu o voce incredibilă. O să cânte doine. Şi or să fie doine, pe beat-uri electronice. Dar n-o să fie toate cele 25 de minute numai cu ea. Însă e o parte destul de importantă şi e un mare plus faţă de ce-am prezentat până acum.

Tehnic vorbind, cum funcţionează acest sharing, această combinaţie dintre audio şi video?
DOREL: Păi, muzica făcută de ei ajung la mine, iar intensitatea, frecvenţa sunetului, modelează într-un anumit fel elementele video, grafice, pe care le am eu – elemente filmate, elemente procesate digital, strânse într-o bază de date, pe care le mixez live, în timpul evenimentului. Nu e un clip făcut, pe care să-l playez, ştiind plazlist-ul…

Dar nu e ceva în genul Addictive TV din punct de vedere vizual, cu imagini preluate din altă parte, nu?
DOREL: Păi acolo, pornind de la concept e o chestie foarte diferită. E tot footage-ul pe care-l preiau din chestii cunoscute – mai nou văd că iau din filme… Tot ceea ce folosesc eu e, aproape 100% făcut de mine. Mai sunt mici bucăţi care îmi plac mie mult şi care nu cred că şi-a dat nimeni seama de unde le iau…
CODIN: Ca şi la noi de fapt, la sunet. Cam tot ce facem noi, e al nostru. Nu luăm sample-uri, poate doar un sunet de tobă de undeva…
HORAŢIU: Şi muzică clasică.
CODIN: Pe care o combinăm şi o reinterpretăm. Dar, ca să fiu mai tehnic decât zicea Dorel, sunetul efectiv care iese de la noi, chitările şi toate chestiile electronice, se duc în mixerul mare, şi return all-ul, adică fiecare sunet de acolo, se întoarce într-un sampler, iar întreg mixul ajunge la Dorel, în mixerul lui video. Adică fiecare frecvenţă din tobă, premier, chitară, voce, ajung la el…

Şi influenţează partea vizuală…
DOREL: Influenţează anumite părţi. Cele care sunt importante şi susţin muzica…

Cum vă sharuiţi voi muzica, dincolo de live, din moment ce nu vreţi să faceţi un album?
CODIN: Nu vrem să ajungem peste tot cu proiectul. Fiecare dintre noi mai face şi alte lucruri pe lângă, iar proiectul e destul de relaxat. Noi ţinem foarte mult la concept, la ideea aceasta de a avea tot timpul o experienţă nouă. Sigur că, până la urmă, ne-ar fi foarte uşor să scoatem un produs final…

Dar experienţa live e de fapt baza?
CODIN: Oricum proiectul n-o să vină niciodată ca un DJ set…
DOREL: Şi nu numai experienţa live, ci chestiile în care el se poate dezvolta. Poate să ajungă să fie o instalaţie audio-video, de exemplu…
CODIN: Oricum nu poate exista ce facem noi pe partea de muzică fără ce face Dorel…
HORAŢIU: Şi invers…
CODIN: E un proiect audio-vizual.

Posted in interviu on May 7th, 2010 by fresh good minimal | 1 Comments

Leave a reply

You must be logged in to post a comment.

Search