Raum

Toti ne dorim clubul perfect, o locatie superba, un sunet impecabil, o conducere care sa faca asta din pasiune si o directie muzicala din cea mai buna, locul de care sa te simti legat si la care sa simti ca poti adera fara retineri. Locul asta exista dar e la Cluj. La Raum s-au strans atatea conditii pozitive incat pare a fi unul din spatiile existente care se apropie cel mai mult de ideal. Ca bucurestean imi dau seama ca s-ar putea sa idealizez un pic ceea ce noua ne lipseste atat de mult si totusi imi e foarte greu sa-i aduc vreo critica. Gastile urbane au nevoie de un loc care sa le lege si sa le dea identitate, un centru de referinta. Migram continuu in spatii temporare si de imprumut iar asta diminueaza vizibil experienta. Nu poti sa te bucuri la fel oriunde. Ai nevoie de familiaritate, de apartenenta, de integrare ca sa te apropii de o anumita intensitate. Si totusi, cand, obiectiv, un spatiu indeplineste toate aceste conditii devine el, Locul?

FGM: Cand ajungi la Raum, sau chiar de pe drum, prima intrebare care te iti vine in cap e: cum naibii ati gasit locul asta?

Alex Maresh: Cautam o locatie mica ca si capacitate, sa nu fie probleme cu muzica/vecinii indiferent de ora, sa fie cat mai aproape de centru, iar bonus … sa fie o locatie cat mai “friendly” … adica nu clasicul beci, sa iesi din club direct in mijlocul strazii sa dea vreun taximetrist peste tine … Se pare ca am gasit o locatie care sa combine toate aceste atribute!

Ce era inainte, care e istoria locului?

Locatia se pare ca a fost construita in 1718 pe vremea Mariei Tereza, si era un depozit de alimente. Asta e motivul cred, pentru care jumatate din contructie este sub pamant, grosimea zidurilor este de peste 2m, inaltimea cladirii de peste 4m, si inauntru arata ca un igloo.

Cum ati reusit sa luati autorizatie pentru club? Ce modificari a trebuit sa faceti?

Autorizatia de club nu a fost o problema. Am facut toate actele necesare si incet s-a realizat de la sine. Ca si modificari, am avut doua lucruri in cap in urmatoarea ordine: acustica impecabila, functionalitate. Locatia este ca o semisfera din piatra, lucru care in prima faza ne-a dezavantajat din cauza ecoului. Toti peretii au fost tapetati cu polistiren vopsit negru pentru a absorbi sunetul si a nu se lovi de pereti. Bucatile de polistiren de pe pereti ne-au ajutat mai departe la sistemul de proiectii. Am folosit o tehnologie de video mapping, fiecare bucata de polistiren a fost mapata, si acuma proiectam pe toti peretii clubului: un analizator de sunet in timp real (in functie de muzica din club) mapat pe ambii pereti, sau diferite proiectii pixelate care se muleaza pe patratele de polistiren. Nu exista mese sau canapele, doar niste tejghele, scaune de bar, si un “perete” din material plastic perforat in asa fel in cat sa treaca sunetul prin el, pentru a nu exista nici o vibratie. In rest, avem un bar de 4 m lungime, multitouch, o suprafata de sticla care reactioneaza la atingerea degetelor, sau a altor obiecte gen pahare (www.raumclub.ro/info).

Cine s-a ocupat de designul clubului?

Arhitectul Daniel Popescu care este si unul din asociati si un foarte bun prieten.

Ce sistem de sunet aveti?

Sistemul de sunet este o line completa Nexo. Nexo este un vendor de origine franceza foarte bine apreciat pentru calitatea sunetului. Nu este o firma foarte cunoscuta deoarece nu au nevoie de reclama agresiva pentru ca reusesc sa compenseze prin calitate, si asta se simte. Am cumparat sistemul de sunet inainte sa deschidem, si pana in prezent nu s-a schimbat deloc. Tot sunetul trece printr-un procesor de sunet Nexo, special pentu sistemul care l-am cumparat si care se ocupa de toate reglajele in timp real, in functie de temperatura boxelor, volum sau genul de muzica.

Cat de important e sunetul intr-un club?

Pentru un club de muzica electronica, sistemul de sunet reprezinta 90 la suta.

De ce crezi ca atat de putini proprietari de club inteleg rolul unui sunet bun in club?

Presupun ca la noi inca nu exista cultura de muzica electronica in general, ci doar cultura de bussines/crasma. Incet incet incepe sa isi dea lumea seama si de acest lucru. Clientii incep sa plece dimineata de la petrecere fara sa fie asa de obositi, sau se le tiuie urechile si incep sa isi dea seama de ce. Un sunet puternic ca si volum nu este neaparat un sunet bun!

Cat la suta din investitia in club o reprezinta sunetul?

Cam jumatate.

Cand ati deschis clubul?

Pe 31 decembrie 2009, adica de Revelion!

Cum a mers la inceput, cum a fost primit de public?

Foarte bine a mers, cum era si de asteptat. Orice loc nou deschis are un hype puternic la inceput, si noi ne-am bucurat la randul nostru de el. La inceput se intra numai pe baza de invitatie, lista sau face-control la intrare. Am reusit sa strangem un grup de oameni care sa aprecieze un loc diferit intre toate cluburile din Cluj, insa in 3 – 4 luni lucrurile au inceput sa se schimbe cu deschidera altor localuri. Am inceput sa imi dau seama de ce. Se pare ca cel putin oamenii din Cluj inca sunt condusi de o puternica lipsa de personalitate cand isi aleg locurile unde vor sa mearga. Inca lumea alege dupa modelul: sa fie plin, sau mai ales, sa fie plin de femei. Cu alte cuvinte in continuare alegem in functie de femei si alcool.. :) Oarecum este normal. Nu putem in cativa ani sa trecem de la a nu avea habar ce inseamna muzica electronica sau cluburi la un “crowd” care sa aprecieze cele mai interesante sau underground localuri.

Se simtea nevoia unui club nou in Cluj?

Noi cel putin am simtit-o si o simtim in continuare. Noi, adica oameni cu o medie de varsta de 25 de ani, care vrem in continuare sa ascultam muzica electronica de cea mai buna calitate si macar o data pe luna sa vrem sa facem un party privat care sa tina mai mult de orele inainte in dimineta, dar mai ales oameni care ne-am saturat de mainstream-ul locurilor din oras, sau a omenilor de o calitate indoielnica din ele.

Cum e scena din cluj?

Scena din Cluj in acest moment este un pic suprasaturata! In acest moment la un oras de 400 000 de locuitori avem intr-un weekend evenimente cat in Bucuresti si asta e un lucru care afecteaza foarte tare bunul mers al fiecarui local. Exista un public format si asta este bine, insa nu poate sa acopere in intregime fiecare local intr-o seara. Una peste alta, criza se simte foarte tare in industria horeca ..

Care sunt locurile principale in care iese lumea?

Se iese in Midi, si in paralel in Boiler (Fabrica de pensule)

Cum se pozitioneaza Raum pe scena clujeana? Care e diferenta specifica?

Raum se doreste un loc mai retras, mai intim, unde sa te poti desfasura in voie. In Cluj nu mai gasesti un loc asemanator, si, risc sa spun, in Romania. Capacitatea este de 150 de oameni, deci este un club destul de mic si, ne place noua sa credem, cochet. Diferenta o face, in primul rand, locul – asa cum este cumva, firesc.

Care e directia muzicala a clubului?

Nu avem o directie muzicala batuta in cuie. La Raum se aude, pe de o parte, house, techno, disco, si, pe de alta parte, funk, dubstep si drum and bass. As spune ca numitorul comun este calitatea muzicii.

Cine face line-up-ul si pe ce considerente?

Line up-urile le gandim ad hoc, la comun. Nu vrem sa aducem DJi romani din top 5 sau 10, DJi romani cu un fee suspect de mare si, credem noi, nejustificat. Credem in DJi care au si stiu muzica buna (sau cel putin ceea ce intelegem noi prin muzica buna), care stiu pe ce lume traiesc si nu adopta trendurile muzicale, DJi cu personalitate.

Care au fost cele mai reusite petreceri de pana acum?

Mick Wills, Jon Attend, Violett, Dario Zenker, Discoballs, The Model…

Dar de care sunteti, muzical vorbind, cel mai mandri?

Mick Wills, Rokolectiv team, Dario Zenker

Dj-ii romani creaza interes sau numai invitatii straini?

O parte din DJii romani creaza interes, insa noi credem ca nu vii la Raum doar ca mixeaza X sau Y sau Z. Vii pentru ca, in primul rand, e un loc misto si in care te poti simti bine. Muzica e f importanta, insa nu e intotdeauna prioritatea number 1 intr.o petrecere. Plus ca scena din Cluj nu este chiar atat de unita precum ar parea de la distanta, efectul de turma functioneaza foarte bine si aici.

Cei din Bucuresti prind? Stie lumea de ei?

O parte din ei da, o parte nu prea, o parte deloc.

Cum merge acum clubul? Sunteti multumiti?

La ora actuala, Raum trece printr-un usor down temporar. Are seri foarte bune, altele bune, altele mai putin bune si altele praf. Publicul este rasfirat si e nevoie de timp pentru a te impune ca loc frecventabil weekend de weekend si a-ti crea un public doar al tau. Toata lumea care a fost cel putin o data aici are doar laude de adus. In paralel, ne mai lovim de intrebarea “de ce nu mai vine lumea la Raum ca inainte?” Sunt un milion de raspunsuri ipotetice care pot fi date, niciunul ce poate fi luat ca adevar absolut insa. Suntem insa foarte optimisti, si, odata cu proiectele pe care le avem in minte pentru 2011, suntem siguri ca vom puncta ceea ce ne-am propus.

S-a creat un public constant? Exista deja o “zona”?

Nu as putea spune ca s-a creeat inca. E destul de greu sa faci asa ceva, mai ales in Cluj si in timpurile de criza in care traim ..

E sustenabil clubul sau e in pericol? Ramaneti pe directia voastra sau va ganditi la schimbari?

In Cluj este dificil sa ai o directie, cu atat mai mult este si mai dificil sa creezi un echilibru intre calitate si cantitate. Daca se duce vorba ca nu mai vine lume intr-un club, din varii motive, esti mancat – si asta pentru mai multe luni, weekend de weekend. Desi din exterior ar parea ca acest oras are o cultura de club bine pusa la punct, din interior vei constata ca lucrurile nu stau chiar asa. Cu toate acestea, nu vei gasi niciodata lucruri dubioase din punct de vedere muzical in Raum. Nu facem compromisuri pentru a supravietui, incercam sa adaptam locul la cerintele locale, care sunt foarte variate si destul de greu de ghicit.

Dupa un an de existenta care ti se pare ca sunt modificarile fata de planul initial? Ce stii acum si ai fi vrut sa stii atunci?

Dupa un an de existenta, cred ca nu am facut nici un compromis. Directia locului este aceeasi, calitatea muzicii a fost constanta. Credeam la inceput ca lumea are un pic mai multi bani :). Ce stiu acuma si as fii vrut sa stiu de la inceput … este ca lumea in Cluj este dificila, si greu de urnit intr-o directie noua .. suntem ardeleni pana la urma … Inca lumea alege dupa aceleasi criterii locul in care vrea sa mearga, si calitatea muzicii nu este chiar printre primele. Efectul de turma troneaza in continuare.

Posted in de-dans, interviu on December 30th, 2010 by de-dans | 13 Comments

Leave a reply

You must be logged in to post a comment.

Search