Live, rezonabil

u

text by Heathen Audio

Live. Cuvantul acesta se consolideaza pe zi ce trece ca si dogma sine qua non a industriei muzicale contemporane. Ce inseamna live? De ce este lumea atat de insetata sa auda muzica in direct? Ce impact va avea pe viitor ideea de live asupra DJ-ingului si productiei de muzica? Acestea sunt cateva din intrebarile pe care si le adreseaza fiecare dintre noi.

Pana la un anume punct in istorie, singura modalitate cunoscuta pentru a crea muzica si pentru a o impartasi unei audiente era interpretarea ei in direct. Acel punct in istorie este determinat de descoperirea fonografului – Thomas Edison 1877. Masinaria lui Edison permitea oricarui individ sa aiba in propria sufragerie o orchestra de camera. Nici vorba de spontaneitate sau de variatie, de fiecare data cand un disc era pus la invartit el reda acorduri si note in mod identic si fara nici o exceptie.

Comercializarea mijloacelor de redare a sunetului in masa nu a oprit reprezentatiile live, ba din contra, le-a crescut numarul. Ca sa parafrazez un alt contribuitor la acest blog, muzica in sine doreste sa fie libera chiar si fata de propria sa imortalizare sub forma unui disc de plastic.

Pe langa popularizarea in masa, motivul pentru care reprezentatiile in direct au devenit din ce in ce mai cautate este urmatorul: inconstient, un ascultator stie si simte ca orice live este unic. Fiecare sunet pe care artistii de pe scena il scot prin instrumente sau boxe va exista pentru o secunda ca un impuls electric in creierul tau, dupa care va ceda locul altuia. Efemeritatea lor este si principalul motiv pentru care prestatiile in direct sunt atat de cautate.

In afara de asta, la un concert muzical in direct sunetul prinde contur in timp real. Asta inseamna ca, daca tu, ca si ascultator, nu esti atent, exista posibilitatea sa-ti scape ceva. Involuntar ciulesti urechile mai bine si iti ascuti simturile. Lasand narcoticele la o parte, nivelul crescut de atentie pe care publicul il ofera muzicii intr-o reprezentanta live este si principala cauza pentru doza emotionala mare pe care aceasta o induce.

tape

In materie de muzica electronica, exista 3 forme de expresivitate in fata unei audiente: DJing, LivePA (Live Personal Appearance) si Live.

DJing-ul inseamna sa te folosesti doar de materiale audio preinregistrate pentru a-ti transmite ideile artistice mai departe. Folosindu-se de diferitele efecte pe care le are la dispozitie, un DJ bun nu este nimic altceva decat un maestru in colaje. El se poate folosi de orice mijloc tehnic de redare de sunet pe care il are la dispozitie – de la casete pana la laptop – desi, daca numarul de surse audio folosite este foarte mare, ceea ce face artistul tinde spre LivePA.

De exemplu, daca ai 14 canale audio in Ableton Live, toate fixate pe un loop de dimensiuni mici, si le lucrezi simultan, deja ai depasit DJ-ingul de mult (asta doar daca nu cumva te-a inzestrat natura cu tentacule si poti sa invarti discu’ la puterea a pais’pea). Un DJ set poate sau nu sa aiba sens in intregime, este la latitudinea artistului. Unii artisti contureaza o adevarata poveste folosindu-se de cultura lor muzicala si de piesele pe care le au la dispozitie, iar altii prefera sa nu ofere un sens propriu setului lor, ci doar sa lase diferitele piese sa vorbeasca de la sine. Majoritatea pieselor dintr-un DJ set sunt relativ usor de identificat si de separat de contextul general, fapt care subliniaza impresia de colaj.

Din fericire, set-uri si mix-uri sunt foarte usor de gasit, iar DJii sunt in ziua de astazi mai numerosi decat ciupercile dupa ploaie. De la cel care pune muzica in discoteca satului, pana la fosilele vechiului progressive (Seaman, Sasha etc), si noua elita nemteasca/americana. Cu totii vor sa fie considerati DJi buni. Exista insa foarte putini care chiar sunt. Incearca un Efdemin, un Sascha Funke sau un Donato Dozzy. De fapt, mai bine incearca orice vrei si decide singur ce-ti place.

LivePA-ul se duce un pas mai departe si reprezinta un subiect delicat printre specialistii in materie de muzica electronica. Intr-un LivePA se pot folosi ori materiale preinregistrate si audio live, ori doar materiale preinregistrate, dar niciodata doar audio live. Principala regula la un LivePA este ca intreaga compozitie sa denote viziunea artistica a artistului. Cu alte cuvinte, materialele preinregistrate folosite nu trebuie sa-si mentina individualitatea. De asemenea, cu cat gradul de complexitate si dimensiunea unui LivePA creste, cu atat evenimentul in sine tinde mai mult spre Live pur.

Forma intregii prestatii este la alegerea artistului. Unii folosesc sintetizatoare si instrumente cu care creeaza in timp real si le amesteca cu sample-uri preinregistrate, pe care doar le manipuleaza. Altii aleg varianta miseleasca: dau play la un set mai vechi si doar topaie la instrumente (aduceti-va aminte de poza cu Justice si mufa scoasa). Lasand la o parte posibilele aspecte maro ale problemei in discutie, exista artisti care exceleaza chiar intr-un LivePA. Apparat, Lindstrom, Daedalus si avangarda Raster Noton sunt doar cateva dintre posibilele exemple.

Live-ul este arta de a compune muzica in timp real in fata unei audiente folosind surse audio care nu sunt preinregistrate (instrumente acustice si sintetice, voci live, drum-machine-uri etc.). Singura exceptie admisa este scratching-ul profesionist care foloseste surse audio preinregistrate. Felul in care acestea sunt manipulate face insa ca rezultatul final sa ia nastere in timp real si sa fie demn de a face parte din categoria reprezentatiilor live. Exemple elocvente ar fi Krafwerk, Daft Punk, Birdy Nam Nam sau Dan Deacon si chiar o simpla cautare pe Youtube te poate face sa vezi ce deosebeste prestatiile lor de orice altceva.

E important sa stii si ce anume asculti sau ce tocmai ai vazut. E important sa-ti dai seama daca omul ala de la pupitru doar invarte niste discuri sau daca isi gandeste zece instrumente in timp real. E important pentru ca directia e clara. Muzica electronica tinde spre live. In scurt timp DJul va fi doar o ustensila pentru intretinut petreceri de apartament sau after-uri de zori de zi. Nu ca n-ar fi rezonabil, dar nici live nu e.

Posted in dezbateri, special guests on May 5th, 2009 by fresh good minimal | 8 Comments

Leave a reply

You must be logged in to post a comment.

Search